Lasagnen som ångrade sig!

I ungefär 300 år har jag gått och tänkt på att det var ju himla länge sedan jag gjorde lasagne! Det är ju faktiskt jättedumt eftersom jag helt totalavgudar lasagne! Så idag hade jag planerat att det minsann skulle vara lasagne till middag och inget annat! Men sen jag stod där som bäst i köket och lekte kock och precis hade gjort färdigt köttfärssåsen så kom jag ju på att det absolut verkligen inte var någon lasagnedag idag!! Om tanken hade sin orsak i att jag helt enkelt inte hade en endaste liten lasagneplatta hemma låter jag vara osagt men dessutom var jag nästan sådär lite sjukligt sugen på makaroner just idag!! Vad passar då bättre än att göra en köttfärs- och makarongratäng istället?? Precis som en lasagne med både köttfärssås och ostsås men med makaroner istället för pastaplattor- enligt min åsikt precis lika gott (om inte godare!!) Det här är en himla trevlig gratäng som smakar lite starkt så att man absolut måste ha keso till (fast det måste man ha till allt) och som räcker till en sisådär 4-5 personer!



Köttfärsås
400 g köttfärs
1 gul skivad lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 tsk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
½ msk honung
2-3 msk créme fraiche

3 dl makaroner (eller annan kort pasta)

Ostsås:
1 dl créme fraiche
1 dl mjölk
100 g (½ paket) philadelphiaost vitlök & örter
1 dl riven ost


Koka makaronerna enl anvisning.
Fräs köttfärsen och löken tillsammans med kryddorna.
Häll i krossade tomater och låt puttra en stund.
I med lite honung för sötmans skull och rör till sist ned créme fraiche så det blir lite krämigt.
Häll makaronerna i en ugnsfast fast och sedan köttfärssåsen över.
Värm mjölk och créme fraiche i en kastrull och rör ned philadelphiaosten så den smälter.
Häll ostsåsen över köttfärssåsen och blanda lite grann så att lite köttfärsås också kommer upp till ytan.
Strö tomater och riven ost över och gratinera i 220 graders ugnsvärme i ca 15 minuter!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag brukar också göra makaronilasagne!! Den är omöjligt ännu godare än vanlig!

2009-02-04 @ 16:09:48
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: lina

Ja, det låter kanongott! Spännande att tillsätta honung i färsen, det har jag aldrig testat!

2009-02-04 @ 19:07:10
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: lina

Ja det låter kanongott! Spännande att tillsätta honung i färsen, det har jag aldrig testat!

2009-02-04 @ 19:08:12
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Ah men absolut! Det är ju såå gott med en makaronilasagne istället! :-D

2009-02-04 @ 21:07:46
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Nadja

Oja! Lasagne är sååå gott. Och det var länge sedan jag gjorde lasagne själv.



Nadja

2009-02-05 @ 20:26:37
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0