En (laktosfri) cheesecake och lite frågor till alla som är duktiga på det där med att baka :)

Jag har blivit lite smått manisk i att äta cheesecake så ofta jag bara kan! Ända sedan Mi på jobbet hade med sig det och jag smakade för första gången så har jag varit helt såld! Därför tog jag på mig uppdraget att göra cheesecake till midsommar och eftersom jag aldrig har gjort det själv tidigare så var jag först tvungen att testa det på S! Han är laktosintolerant så därför blev det ju inte alls som jag ska göra imorgon eftersom jag inte kunde använda kesella... men tro det eller ej, det blev faktiskt gott ändå!

Jag har bläddrat igenom hur många recept som helst på cheesecake och det finns nästan inte två stycken som är likadana! En del innehåller ägg, en del gelatin och en del innehåller varken eller! Vad är skillnaden och vilket är bäst? Ägg, gelatin eller inget av det?

I en del recept ska cheesecaken vara i ugnen en stund, medan man i en del recept bara ska ställa in i frysen och låta den stelna? Är det någon som har några erfarenheter om vad som är att rekommendera där?

Sen en sista fråga... i en del av recepten med ägg skulle man separera gulan och vitan och vispa vitorna till hårt skum innan man vände ner dem och i en del andra recept skulle man bara knäcka i ägg utan att separera vitan och gulan. När jag gjorde mina små cheesecakes igår så vispade jag vitan till hårt skum, men det kanske inte behövs? eller??

Det var tusen frågor.... nu tillbaka till mina små cheesecakes som faktiskt blev riktigt omtyckta hos både S och mig :)
De blev också relativt nyttiga måste jag säga även om det inte riktigt var medvetet *s*
Vi åt våra cheesecakes med fruktsallad på hallon, nektarin, jordgubbar, kiwi och physsallis och det var läskigt gott :)



Såhär gjorde jag:

Två Små Cheesecakes med Smak av Pepparkaka (för två personer)

3-4 pepparkakor

50 g laktosfri naturell färskost
1 dl laktosfri matlagningsyoghurt
2 tsk vaniljsocker
1 msk vanligt socker
1 ägg

Krossa hälften av pepparkakorna och lägg i botten på de två portionsformar du tänkt använda.

Blanda samman färskosten, matlagningsyoghurten, vaniljsockret och sockret.
Separera gulan och vitan på ägget och vispa ner gulan i färskostsmeten.
Vispa vitan till hårt skum och vänd ner även den.
Smula resten av pepparkakorna över och ställ in cheesecakesen i frysen i minst 5 timmar.
Ta fram i rumstemperatur ca ½ timme innan servering.


Nu åker jag hem till mina föräldrarmi några dagar och firar midsommar :)

Glad Midsommar på er allihopa!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men vilka söta formar! Måste passa perfekt till er båda! Jag är ingen expert på cheesecakes men de godaste jag gjort har inte varit gräddade utan frusna.

Ha en riktigt härlig midsommar!

Kram Karin

2009-06-18 @ 23:16:17
Postat av: Karin W

Ja det var ingen hemlig utan bara jag!

2009-06-18 @ 23:17:12
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: linn

Åh va smarrigt det ser ut! :-)

2009-07-30 @ 21:43:04
URL: http://www.metrobloggen.se/henriksdotter
Postat av: Evelina

Jag är inget proffs på bakning. Men av egna erfarenheter så antar jag att skillnaden på gelatin och ägg är den att gelatin ger en "fastare" konstistens. Apropå ugn eller frys så rekommenderar jag absolut ugn (http://therez.se/2009/january/new-york-cheesecake.html#comment). Tillsist så antar jag att vitan ska vispas upp för att få till den mer luftigare vilken säkert är en fördel om man ska få någon storlek på den! Men som sagt, det är bara mina tolkningar! :)

2009-11-15 @ 15:49:34
URL: http://soundofsilence.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0