Smörgåstårta, Busenkel Ostkaka och Hälseneinflammation!

Vi börjar med tråkigaste först! Hälseneinflammation!! Det är inte första gången jag har det, men varje gång är jag ju så himla dum och springer fast att det gör ont och sen så gör det till slut så ont att det absolut inte går att springa längre *suck* Så nu får jag snällt gå iväg till Friskis&Svettis och använda deras motionscyklar och crosstrainers istället för att vara ute i skogen och springa omkring :( Fast F&S är faktiskt helt ok och lite kul måste jag nog säga! Idag körde jag ca 80 minuter på cykeln och sen 60 minuter på crosstrainer och så lite styrketräning på det! Det kändes som ett rätt ok träningspass och det borde nog motsvara ett litet långpass löpning iallafall och det är ju bra med variation! :)

Då tar vi lite roligare grejer :)
I veckan så tyckte jag att det var dags för lite festligheter! Jag har nämligen jobbat som en liten gnu de senaste 3 veckorna (bara varit ledig 3 dagar) och dessutom jobbar 6 (!!!!) helger på rad! I onsdags var jag ledig så då passade jag på att göra smörgåstårta till S och mig! Jag ÄLSKAR smörgåstårta! Om jag skulle vara tvungen att välja en sista måltid skulle det utan tvekan bli mammas smörgåstårta med sjukt mycket räkor! :) Det var första gången jag gjorde smörgåstårta själv.. men jag blev faktiskt rätt nöjd :) Jag ville ha mimosasallad som fyllning och S är ju laktosintolerant så det går ju lixom inte bara att köpa vad som helst då.... så jag gjorde en egen mimosasallad a fruktcocktail, laktosfri färskost och laktosfri matlagningsyoghurt och det blev verkligen hur bra som helst!! :)


Gissa vilken sida av tårtan som är till mig ;P

Liten smörgåstårta för 2 (eller det räckte faktiskt till 3 portioner)

4 landgångsbröd

Fyllning 1

1 dl matlagningsyoghurt (ev laktosfri)
½ dl naturell färskost (ev laktosfri)
1 msk äpplemos
½ burk fruktcocktail
4 skivor strimlat smörgåspålägg (jag hade kalkon)
2 "crabfishpinnar" i mindre bitar

Fyllning 2
1 dl matlagningsyoghurt
½ dl naturell färskost
2 msk mild mango chutney

Garnering
Räkor
Kalkon
Gul Kiwi
Physsallis
Vindruvor
Melon
Hackad paprika
Cocktailtomater

Lägg två landgångsbröd bredvid varandra (jag kantskar dem först men det är en smaksak)
Klicka på fyllning 1.
Lägg de två andra bröden ovanpå och födela fyllning 1 ovanpå och utmed kanterna.
Garnera med valfria ingredienser (jag hade alla som jag har skrivit ovanför)

Sen så svängde jag ihop en busenkel ostkaka häromdagen också! Den är så himla nyttig så den behöver faktiskt inte vara efterrätt utan skulle lika gärna kunna vara mellis, frukost, brunch eller liten lyxlunch :) Godast att äta med färska bär och lite glass tyckte jag :)



2 portioner

1 ½ dl keso
½ dl färskost
2 msk vaniljyoghurt
2 ägg
½ rivet äpple

Vispa ihop alla ingredienserna och häll i en smord liten form.
Sätt in i ugnen på 200 graders värme i ca 20-25 minuter tills den har stelnat.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0