Jättehet Indisk Räk- och Risrätt

Idag har jag varit ledig! Sprang ju därför långpass som vanligt imorse och jag tyckte nog minsann allt att det var lite vår i luften :) Jag hoppas verkligen det för jag börjar bli så trött på att springa på asfalt och cykelvägar hela tiden! Jag vill ju ut i skogen, men dels så är det för mycket snö på småstigarna och i själva löpspåren är det massa skidspår och då är det dundersvårt att springa!

Till middag ikväll blev det en jättegod (självklart att den var god... den var ju indisk ;P) men hyperstark räk- och risröra!
Jag gjorde själva currybasen redan på förmiddagen så smakerna skulle få "smaka ihop sig lite" och sen kokade jag bara riset och blandade samman allt med räkorna och körsbärstomaterna ikväll! Jag gjorde en rätt stor sats av currybasen och frös in. Hypersmart ju för då kan man bara plocka fram den och blanda i det man känner för just då, typ kyckling, skaldjur, annat kött eller kanske bara grönsaker :)



4 port

4 välmogna hackade tomater

1 msk sambal oelek
2 msk curry madras
1 tsk gurkmeja
2 msk tomatketchup
1 msk pressad citronsaft
3 msk het mango chutney
2 msk sweet mango sauce
½ dl ananasspad
1 dl créme fraiche eller yoghurt


1 gul skivad
1 skivad purjolök
1 burk champinjoner
4 strimlade soltorkade tomater

4 skivor ananas i bitar
600 g stora räkor med skal
500 g körsbärstomater i halvor
4 portioner kokt basmatiris

Fräs tomathacket tillsammans med kryddorna tills det luktar gott.
Rör ned ketchup, mango chutney, sweet mangosauce
Späd med citronsaft och ananasjuice och låt det koka samman på svag värme en stund.
Rör ned créme fraiche.

Fräs under tiden grönsaker så de blir lite mjuka.
Blanda samman grönsaker och tomatcurrysåsen.

Skala räkorna och koka riset.
Blanda samman currybasen med riset och se till att det blir ordentligt varmt.
Blanda ned räkor, körsbärstomater och ananasskivor.

Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Ledig dag och du kör långpass! Du e ju galen! Jag hade legat kvar länge, riktigt länge-länge i sängen och bara njutit av lite ledighet! Men jag känner dig vid det här laget och är du ledig så ger du järner dubbelt upp! :-D Du e go! Ha de så gott!

2009-03-04 @ 21:34:22
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Linnea

Ser riktigt mumsigt ut!

2009-04-26 @ 13:08:00
URL: http://lillonea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0