Perfekt Moussaka

Å, den här blev jag SÅ nöjd med!
Moussaka älskar ju jag och det är sällan jag inte tycker det är gott, men den här blev PERFEKT! Gjorde ett riktigt långkok med köttfärsåsen och en ostsås som jag blandade i en äggula i och det var en riktig hit så det kommer jag nog alltid göra i fortsättningen tror jag! Bjöd min fina vän på den grekiska gratängen och jag tror minsann att han också tyckte det var gott :)



4 port

1 stor aubergine
400 g mjölig potatis
200 g körsbärstomater i halvor

400 g nötfärs
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 tsk kanel
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk Chili & Cacao (Santa maria)

2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
4 msk philadelphiaost Vitlök & Örter
1 dl riven ost

Skär auberginen i skivor och salta lätt på dem.  Låt det sedan stå en stund så att vätskan försvinner.
Stek aubergineskivorna i lite olja.
Koka potatisen halvmjuk i lättsaltat vatten.

Fräs nötfärsen tillsammans med moroten, löken, champinjonerna, paprikan och kryddorna.
Häll på de krossade tomaterna och låt det koka samman en lång stund.

Fräs mjölet i smöret och blanda i lite av mjölken. Späd med resten av mjölken och låt det koka upp och sedan sjuda på svag värme tills såsen tjocknar. Rör då ned philadelphiaost och ost och låt det smälta. Låt såsen kallna något och blanda sedan ned den uppvispade äggulan.

Varva sedan köttfärssåsen, ostsåsen,  aubergineskivorna, tomaterna och potatisen i en ugnsfast form.
Avsluta med köttfärsås och ostsås

Gratinera i ugnen i ca 30 minuter.



Potatis, aubergine, köttfärssås och ostsås :)

Kommentarer
Postat av: rebecca

Ingen keso? ;)

2009-03-18 @ 21:19:41
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Hanna

Åååh, måste gra moussaka snart!!

2009-03-18 @ 21:59:26
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Hej och tack för grattis-hälsning! :-D hoppas allt bra med dig!

2009-03-19 @ 20:16:00
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Jasmine / Unga Morsan

Åh, vad gott det ser ut! Ska nog göra moussaka ikväll eller imorgon.. Yum, yum!

2009-05-09 @ 11:12:20
URL: http://www.ungamorsan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0