Köttfärsfyllt Bröd

Om jag inte minns helt tokigt så har mamma gjort något liknande när jag var yngre och och jag tror även då att jag älskade det! Bröd, Köttfärsröra och rikligt med Ost är min melodi absolut! Man kan ju nästan likna det vid en varm smörgåstårta, men betydligt mindre omständigt! Har man färdig köttfärssås (kanske från gårdagens middag eller i frysen) så tar inte denna rätt mer än 10-15 minuter att laga! Snabbmat med andra ord och riktigt riktigt gott!



4-5 portioner

Ett avlångt ganska stort bröd (t ex grekiskt lantbröd)

Fyllning:

300-400 g nötfärs
1 hackad gul lök
1 burk champinjoner
1 hackad paprika
4 strimlade soltorkade tomater
3 msk chilisås
½ burk krossade tomater
100 g philadelphiaost med smak (jag använde tomat & pesto)
½ dl créme fraiche
½ påse tacokrydda
Riven ost

Fräs färs, grönsaker och kryddor.

Tillsätt krossade tomater och chilisås och låt det puttra en stund så att röran blir ganska fast.
Rör ned philadelhpiaost, créme fraiche och riven ost.

Skär av toppen på brödet.
Gröp upp brödet så att det bildas en ganska stor håla i mitten, men så att kanterna på brödet fortfarande är fasta.
Häll köttfärsröran i hålan, lägg sedan på locket och gratinera i ugnen i ca 10 minuter.

Servera gärna med sallad och en klick matlagningsyoghurt!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag känner också igen dessa fyllda limpor sedan jag var liten.



Riktigt gott ser det iaf ut.



Ha en bra dag!

2009-10-15 @ 07:37:41
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Anonym

sv: jodå, visst ska jag plugga, jag har sökt till våren och hoppas att jag ska komma in :) dock inte dietist, det är inget för mig :) jag är mer inne på juridik, idrottsmedicin eller grafisk design



hoppas att du mår bra denna kväll :) kram

2009-10-15 @ 20:40:32
Postat av: carolina

spännande!! =)

2009-10-15 @ 22:57:04
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Hanna

Mm, gott!! Har sett sånt där fyllt bröd tidigare men har inte testat det själv.. måste ta och göra det! Trevlig helg Anna!!

2009-10-16 @ 10:30:40
URL: http://hanneys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0