Långsam Chili Con Carne

Jag tror nog att jag i snitt lagar chili con carne en gång per år!
Det är jättesynd för jag verkligen älskar den rätten och det är jättebra att göra en riktigt stor sats så att det blir över att frysa in til matlådor!

Jag har några "måsten" i min chili con carne, och en "chili con carne-mästare" skulle troligtvis säga att det inte är en riktig chili con carne p g a det, men det struntar jag i för jag tycker att det är så det blir godast! :) För det första så vill ha helst att min chili con carne ska innehålla köttfärs istället för "vanligt kött"! Visserligen skulle jag säkert tycka att en chili med t ex nötbog (se SMASKENS för ett recept på en sådan!) vore superdupergott, men om jag har bestämt mig för att göra just chili con carne så vill jag ha köttfärs :) Sen så vill jag ha Heinz Bönor i Tomatsås i min chili con carne! Jag tycker dom är helt underbart goda och sen så ger de en speciell smak till grytan! Jag älskar ju andra bönor också, men i chili con carne vill jag bönor i tomatsås, så det så! :) 
Mitt sista måste är grön paprika! Jag avskyr grön paprika när den är rå, men just i köttfärsgrytor, wok etc är det den godaste paprikan enligt mig!

Jag gjorde min chili con carne redan igår och ställde den sedan i kylen över natten så att smakerna verkligen fick sätta sig! Jag lät den även puttra länge länge länge så att den blev riktigt mustig och god!




Såhär gjorde jag:


Chili con Carne för många!

1 kg nötfärs
2 gula hackade lökar
1 pressad vitlöksklyfta
2 finhackade röda chili alt 2 msk Sambal Oelek
1 tärnad röd paprika
1 tärnad grön paprika
1 stor burk champinjoner
1 smakrik korv, t ex chorizo i skivor
5 strimlade soltorkade tomater
1 burk majs
2 burkar vita bönor i tomatsås (Heinz ska det va!!)
2 burkar krossade tomater
1 dl vatten
1 dl rött vin
2 msk balsamvinäger
1 köttbuljongtärning
2 msk starkt paprikapulver
2 tsk cayennepeppar
2 tsk kanel
2 msk Chili & Cacao (Santa Maria)

Matlagningsyoghurt
Ris, pasta eller bröd till servering

Fräs färs, lök, champinjoner, korv och vitlök i lite matfett.
Tillsätt chilin och övriga kryddor och låt det fräsa med en stund.
Häll på de krossade tomaterna, vattnet, vinet, balsamvinäger och smula ned buljongtärningar.
Låt det hela koka en bra stund så smakerna sätter sig.
Rör ned bönorna, majsen de soltorkade tomaterna och paprikan och låt det koka ytterligare en stund.

Servera med valfritt tillbehör!


Kommentarer
Postat av: carolina

gooot!! chiliconcarne ska vara med färs, tycker jag med! och med bröd, inte ris ;)

2009-10-28 @ 15:08:50
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Filibabba

Åh vad gott det där verkar! :D

2009-10-29 @ 08:25:07
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Therese

Det här skulle gubben min älska, han är en stor chili con carne fantast, själv så passar jag mer än gärna..

Ska visa han receptet..

Trevlig helg

2009-10-29 @ 18:39:32
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Jessica

Konstigt det där med chili con carne, att man inte gör det oftare för det är ju himla gott. Din variant låter himla god.



Ha en bra helg!

2009-10-30 @ 18:06:43
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0