Färsk Tortellini med Mustig Grönsaksröra

I Västerås finns det en liten butik som heter Ny Matsedel och där jag troligtvis skulle kunna bosätta mig för det finns nog ingen roligare liten affär om man som jag är fullkomligt tokig i delikatessbutiker :)

Idag råkade jag hitta ett presentkort från i julas som vi fick som jobbjulklapp (tack landstinget!) på just den affären och då var ju förståss tvungen att bege mig dig på en gång :) Jag köpte på mig en hel del, bl a soltorkade tomater, kronärtskocksröra, tapenade men det allra bästaste var nog allt den färska tortellinin! De säljer hemgjord färsk tortellini på lösvikt där och jag kan aldrig låta bli att köpa några hekto när jag går dit!
Man kan blanda smaker hejvilt och idag blev det med ricotta- och spenatfyllning samt skinkfyllning!

Till lunch idag blev det förståss någonting med denna underbara tortellinin.. och eftersom jag tycker att själva pastan i sig är så himla god så nöjde jag mig med att servera den med en god tomatbaserad grönsaksröra! :)



Dessa grönsaker hade jag:

Gul lök
Purjolök
Paprika
Kantareller
Skogschampinjoner
Körsbärstomater

Jag stekte grönsakerna i smör och kryddade bara med lite vitlökskrydda.

Sedan gjorde jag en helt superduperunderbar tomatsås! Jag måste komma ihåg att ALLTID använda balsamvinäger och rödvin i mina tomatsåsen hädanefter!!

Tomatsås (räcker nog till 4 portioner)

5 välmogna hackade tomater
1 pressad vitlöksklyfta
½ finhackad gul lök
½ msk honung
1 msk balsamvinäger
½ dl rödvin
1 msk smör
Oregano
Basilika
Persilja

Fräs tomater, vitlöksklyfta och lök.
I med honung, balsamvinäger, rödvin och smör.
Mixa såsen till en slät konsistens och låt det puttra länge
Tillsätt örterna (efter smak) mot slutet.

Detta var grundsåsen! Sedan kan man tillsätta allt möjligt! Idag rörde jag ner några matskedar naturell färskost och lite créme fraiche så att den blev krämig.


Pastaröran
Koka pastan enligt anvisningar och blanda samman den med grönsaker och tomatsås.
Strö över rikligt med riven ost



Färsk Tortellini på lösvikt :)


Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

vad skoj med färsk tortellini på lösvikt! Den butiken skulle jag vilja besöka, låter himelsk....

2009-09-14 @ 12:48:08
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0