Strömming i Tunnbröd

Strömming är bland det godaste jag vet och snacka om billighetsmat!! Jag köpte ½ kg strömmingsfiléer och det kostade mig 9,50 kr (!!!!!!!!!!!!)

Strömming är nog egentligen godast med potatismos, rivna morötter och lingonsylt men nu hade jag ingen potatis och glömde att köpa det så det fick bli en tunnbrödsrulle med stekt strömming, sallad och kall sås (som inte finns med på bilden). Jag tycker det är godast att fylla strömmingen med något, alltså lägga ngt på en filé och sen lägga på en till filé och sedan steka! Mamma brukar göra med kaviar och dill och det är absolut godast, men jag hade ingen kaviar så det fick bli färskost och dill istället, men det funkade det också :)




1 port

6 strömmingsfiléer
2 msk färskost
1 msk dill
½ uppvispat ägg
 ½ dl vetemjöl
½ dl ströbröd
1 msk smör till stekning

Bred färskost och strö över dill på hälften av filéernas skinnsidor
Lägg på övriga filéer så skinnsidorna ligger mot varandra med fyllningen emellan.
Doppa de dubbla filéerna i vete, uppvispat ägg och ströbröd (ja, i den ordningen)
Stek i smör

Kall sås
½ dl matlagningsyoghurt
1 hackad "crabfishpinne"
½ litet äpple i tärningar
1 msk hackad rödlök
1 msk pressad citronsaft
½ msk honung

Blanda samman alla ingredienser

Servera med:
Tunnbröd
Sallad
Tomater
Paprika
Gurka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0