Makaronipudding med Spenat och Massa Annat :)



Stevie sa till mig häromdagen att han ville ha spenat!
Jag tappade hakan ca 14 gånger eftersom han i normala fall inte är någon sån där inbiten grönsaksätare utan på sin höjd petar i sig lite paprika och någon tomat kanske :)
Men jag förståss tillfället i akt eftersom jag älskar spenat och knåpade ihop en trevlig pastagratäng med massa blandade tokigheter i :)

I en "klassisk" makaronipudding i mina ögon ska det vara makaroner, äggstanning och skinka eller kassler men det går ju att variera hur mycket som helst! Man kan byta ut köttet mot fisk, makaronerna mot annan pasta, smaksätta äggstanningen med t ex senap eller chilisås mm mm.

I min makaronipudding idag hade jag (förutom makaroner och äggstanning) skinka, salami, bacon, spenat, svamp, purjolök, philadelphiaost och vanlig riven ost och det blev hur gott som helst! Salami och bacon smakar ju mycket i sig men philadelphiaosten hjälpte också till! Dessutom blev det lite krämigare med philadelphia i :)




4 port

4 dl makaroner
100 g strimlad skinka
4 skivar smörgåssalami i strimlor
50 g bacon i strimlor
1 skivad purjolök
100 g färsk skivad svamp
1 rod paprika strimlor
10 körsbärstomater
En påse färsk bladspenat

Äggstanning:
2-3 ägg
2,5 dl mjölk
½ dl créme fraiche
50 g Philadelphiaost med smak (t ex vitlök & örter)

1 dl riven ost


Koka makaronerna.
Fräs köttet, purjon, paprikan och svampen i lite matfett.
Rör ned tomaterna och spenaten och låt spenaten "smälta"
Blanda med de kokta makaronerna i en ugnsfast form.
Vispa ihop äggstanningen och häll den över makaronerna och korven.
Strö över riven ost.
Gratinera i ca 20-25 minuter i 225 grader tills äggstanningen har stelnat.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Mmm, låter som en mumsig makaronipuddig och tänk vad dom kan chocka en ibland.



Ha en bra kväll!

2010-01-05 @ 19:10:17
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Anna

Verkar jättegott! Vad tyckte Stevie??? Kram mamma

2010-01-06 @ 12:40:32
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Therese

Ha ha ja dom kan chockera ibland gubbarna..

Låter som det blev en god makaronipudding

Mvh

2010-01-07 @ 18:19:55
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0