Första Långpasset & Världens Enklaste Fiskgratäng

Nu har jag precis kört första långpasset i Västerås!
Sprang från min lägenhet ut till Rocklunda, sedan 15 km-spåret där och sen hem igen!
Mätte sträckan ut till Rocklunda med bilen igår och jag tror det är ungefär 4 km, så det blev ett fint långpass på ca 23 km med andra ord! Varken för kort eller för långt utan precis lagom!

Rocklunda har både fördelar och nackdelar om man jämför med Vrinnevispåren i Norrköping.
Rocklundas spår är helt klart så mycket bättre underhållna med bättre underhåll och inte lika mycket rötter och stenar som det är på milspåret i Vrinnevi. Rocklunda har även ett stort plus i att det är belysning runt hela milspåret! Det är superbra för oss morgonpigga som gärna springer före frukost i vinter när det är mörkt på morgonen!
Rocklunda är dock helt sjukt kuperat, åtminstone i början på 5 km-spåret innan man kommer in på själva 15 km-slingan. Det är lixom i princip bara backar hela tiden oh det är lite tråkigt faktiskt för det är lite svårare att komma in i andra andningen då, men samtidigt är ju backträning bra också så det finns väl lite plus i det också.
15 km-slingan är dock mycket plan och fin!

Innan jag ska äta frukost måste jag bara skriva lite om min superduperenkla fiskgratäng jag gjorde igår!
Jag gillar ju sånt där med att öppna burkar och göra ngt skoj med (jaja, helfabrikat är väl inte på topplistan hos sådär jättemånga, men en del grejer är faktiskt himla goda) och igår hittade jag en trevlig burk med fiskbullar!
Fiskbullar i hummer- eller räksås tycker jag är supergott och även fiskbullar i buljong kan man hitta på skoj grejer med!
Dom här fiskbullarna låg i hummersås och den piffade jag till med  purjolök, mangobitar, kräftstjärtar, mango chutney och lite Orange Pepper-krydda från Santa Maria! Hälften av grytan frös jag in men den andra hälften gjorde jag gratäng med potatismos till och det blev faktiskt himla gott! Bilden är kanske inte världens finaste för man ser ju typ bara potatismos, men jag råkade göra lite för mycket potatismos och sen kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle ha ett potatismostäcke över hela fisksåsen eller ha moset runt kanterna och först ville jag ha ett täcke men sen ångrade jag mig och petade ut det i kanterna och cå blev det lixom ändå rätt mycket mos! :)





2 port

1 burk fiskbullar i hummer- eller räksås
½ burk kräftstjärtar i lake
1 purjolök i skivor
½ mango i tärningar
2 strimlade soltorkade tomater
2 msk mango chutney
½ msk Orange Pepper (Santa Maria)

2 portioner potatismos
10 körsbärstomater i skivor
½ dl riven ost

Fräs purjolöken, de soltorkade tomaterna och mangon lite snabbt.
Häll i fiskbullarna med sin sås.
Smaksätt med mango chutney och Orange Pepper-krydda.
Tillsätt kräftstjärtarna allra sist, men då får det inte koka mer.

Fördela potatismoset längs kanterna på en ugnsfast form.
Häll fiskbullssåsen i mitten.
Lägg på skivade tomater och strö över riven ost.
Gratinera i ugnen i ca 15 minuter tills potatismoset har börjat få lite färg.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Gud vad länge sen det var jag åt fiskbullar!! Det är gott ju, och din fiskgratäng verkar supergod!

2008-08-31 @ 13:15:35
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: klara

Ser jättegott ut!

2008-08-31 @ 19:00:24
URL: http://klarakling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0