Lyxig lördagsmiddag: Cannelloni med kantareller

Efter en relativt stressig dag på jobbet tyckte jag att jag var värd en lite lyxigare lördagsmiddag!
Cannelloni (fyllda pastarullar) åt jag för första gången på en liten italiensk restaurang i Göteborg efter att ha sprungit Göteborgsvarvet i år och jag blev såld direkt!
Dom var fyllda med ricotta och spenat ochgratinerade med en tomat- och ostsås som var helt gudomlig!
Sedan dess har jag gjort cannelloni flera gånger hemma och varierat fyllningarna med allt från skaldjur, spenat och keso till köttfärsås eller som ikväll, svamp! Idag
Den rostade tomat- och paprikasåsen fick vara med idag också (den är underbar!!) och rullarna fylldes med färska kantareller och philadelphiaost!
Behöver jag säga att det var supergott!!??


Nu syns ju visserligen inte pastarullarna för all sås, men dom är där under någonstans :)

4 port
1 paket färska lasagneplattor (alt torkade som först förkokats mjuka i lättsaltat vatten)
1 gul lök
400 g färsk svamp (i mitt fall kantareller, men champinjoner, shiitake eller dyl går ju precis lika bra)
1 msk soja
1 dl lättcréme fraiche
100 g philadelphiaost vitlök & örter
1 tsk vitlök- och örtkrydda
250 g körsbärstomater i klyftor

Rostad tomat- och paprikasås
1 röd paprika
4 stora kvisstomater
4 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad röd chili
2 msk het mango chutney
2 msk sweet chilisås
½ dl lättcréme fraiche
1 tsk cayennepeppar
1 msk paprikapulver
4 msk philadelphiaost paprika & kryddor

Lägg tomaterna och paprikan på en plåt, pressa över vitlöken och rosta dem i ugnen till skalet på paprikorna är svart och bubbligt. Dra av skalet både på paprikan och tomaterna och mixa tillsammans med övriga ingredienser till en ganska slät sås.

Fräs svamp och lök i lite matfett i en stekpanna så att vätskan från svampen försvinner.
Tillsätt soja, lättcréme fraiche och philadelphiaost och låt osten smälta ned.
Ta stekpannan från spisen och låt svampröran "stadga" sig lite.'

Dela färska lasagneplattor i delar som tillräckligt stora för att kunna rullas ihop kring fyllningen.
(Torkade lasagneplattor brukar bli passande stora om de delas i två delar på mitten)
Lägg 2-3 msk fyllning på varje platta, rulla ihop och lägg i en ugnsfast form.
Fördela tomat- och paprikasåsen över.
Garnera med körsbärstomater
Gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter tills ytan har fått en fin färg!


Kommentarer
Postat av: Malin

Det låter så gott! Jag har gjort cannelloni en gång i mitt liv och blev missnöjd. Pastan blev inte färdig... :( Men ska kanske ge det en ny chans? Det var några år sedan sist! Tack för inspiration!

2008-08-09 @ 23:04:18
URL: http://www.minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: carolina

jag älskar canelloni, fanns ett recept i nya ELLE Mat och Vin som jag ska prova, med brocolli och romanesco under ett täcke av mozarella och tomatsås :)

2008-08-10 @ 19:20:43
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0