Smörgås Som Middag?

Idag har jag varit i Finspång på söndagslunch hos farmor och farfar!
Maten, Farmors Köttgryta var som vanligt alldeles jättegod och likaså efterrätten,
Glass med Blåbär, Hallon och Smultron!
Dessutom var det verkligen superkul att träffa farmor och farfar lite innan jag flyttar!
Farmor är ganska bra på att oroa sig för mig för hon tror alltid att jag jobbar för mycket, äter och sover för lite, tränar för mycket och att jag nog iallafall har liiiiite ont någonstans på kroppen oavsett hur bra jag än säger att jag mår!
Idag var den första meningen hon sa (utbrast) när hon såg mig (efter en jättestor kram):

- HERREGUD, vad mager du är flicka!! Äter du ordentligt????

Snabbt inflikande av mamma innan jag ens hunnit uppfatta meningen och fått tillbaka hörseln på höger öra eftersom det var i det farmor sa (läs skrek) HERREGUD:

- Neeeej, det gör hon verkligen inte utan hon äter bara mackor och dessutom springer hon som en galning!

Farmor (skakandes på huvudet):
- Jaha ja, det kunde jag väl tänka mig och mackor är ju sannerligen ingen riktig mat!

Nu är det ju inte riktigt sant att jag jämt äter mackor! Det har jag ju faktiskt både skriftligt och bildligt bevis här på bloggen och jag lovar på heder och samvete att jag inte har lagat all mat här bara för att ta kort på den, lägga upp receptet, kasta maten och käka mackor istället utan jag äter faktiskt upp den också!! ;P

Samtidigt håller jag definitivt inte med om att en matig smörgås inte kan vara en hel middag!
Min farmors och mammas matfilosofi är att en riktig middag ska innehålla följande ingredienser:
- Potatis, ris eller pasta
- Kött eller fisk
- Grönsaker

Min matfilosofi är precis likadan även om jag tycker att man absolut kan byta ut ovan nämnda kolhydrater mot bröd eller ngt roligare alternativ, typ bulgur eller matvete. Jag tycker även inte att kött eller fisk är obligatoriskt utan vegetariska alternativ med t ex quorn eller halloumi kan vara precis lika mättande och goda! 

Farmor har heller aldrig riktigt förstått det här med pizza, utan även det hävdar hon inte är "riktig" mat men om man tänker efter så innehåller det ju faktiskt allt man behöver:
Bröd (kolhydrater)
Ost, kött eller skaldjur eller ngt annat beroende på vad man väljer (protein & fett)
Tomatsås, grönsaker (kolhydrater och vitaminer)

Sen så kan man ju givetvis göra pizzan mer eller mindre nyttig beroende på tillbehören, men i grund och botten är den en himla bra sammansättning av kostcirkeln!!

En matig smörgås med ett litet större portionsbröd, ngn proteinkälla som typ skaldjur, ägg och keso och massa tomat är för mig en fullständigt superbra lunch eller middag som jag står mig bra länge på och bara för att farmor och mamma sa sådär tidigare idag var jag ju givetvis tvungen att vara lite trotsig och göra just en himla god smörgås till middag ;P


Middag?

Ett portionsbröd (ganska stort och gärna lite grövre)
Smör eller färskost

Två crabfishpinnar
½ dl räkor
1 hackat hårdkokt ägg (fast gulan får gärna vara lite krämig)
1 msk stenbitsrom

1 dl keso
1 msk lättmajonäs
2 msk lättcréme fraiche
1 msk philadelphiaost med gräslökssmak
1 msk pressad citronsaft
1 msk mango chutney

½ dl blandad frukt i tärningar
2 skivade jordgubbar
10 skivade körsbärstomater
Machesallad

Blanda samman kesoröran och vänd i skaldjuren, det hackade ägget och stenbitsromen.
Bred smör eller färskost på brödet.
Lägg salladsbladen och lite av tomaterna på underdelen. 
Lägg sedan på röran, resten av tomatera och frukten och till brödets överdel.

Kommentarer
Postat av: KarinW

Ha ha,hoppas hörseln är ok!

Hos min mormor var det viktigt att ta en extra portion för att hon skulle förstå att det verkligen var gott!(Risk att man blir likadan!!??)

2008-08-24 @ 20:24:38
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Malin

Hihi, bra jobbat!

2008-08-24 @ 21:46:23
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: carolina

jag tycker absolut att mackor kan vara mat, herregud jag hade en period när jag åt det jämt! men senk an ju jag äta sushi till brunch också..haha. nejmen, jag tycker att så länge en middag består av de viktigaste delarna och ämnen man ska få i sig så spelar det inte så stor roll vad det är :-)

2008-08-24 @ 23:13:31
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: emma

Tror det är lite av en universiell grej, min mormor och morfar är likadana. Det ska vara kött och potatis, annars är det inte mat. Själv känner jag som du, bara man får i sig näringen så spelar det ju ingen roll om de är bröd eller potatis som är kolhydratskällan.

2008-08-25 @ 08:17:30
URL: http://newbiecooking.wordpress.com
Postat av: emma

Tror det är lite av en universiell grej, min mormor och morfar är likadana. Det ska vara kött och potatis, annars är det inte mat. Själv känner jag som du, bara man får i sig näringen så spelar det ju ingen roll om de är bröd eller potatis som är kolhydratskällan.

2008-08-25 @ 08:18:09
URL: http://newbiecooking.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0