Broccolipaj utan pajskal

Okej okej, en paj utan pajskal kanske inte kan kallas paj utan gratäng, men den här gratängen smakar precis som mammas broccolipaj för fyllningen är ju exakt densamma och det låter mycket godare att skriva paj än gratäng.
Gratäng är ett himla fult ord egentligen..... låter ju typ som en trasig gitarr och inte en mumsig maträtt!
Näe, det här är en paj utan pajskal och inget annat!!



4 portioner

400-500 g broccolibuketter
1 grönsaksbuljongtärning
Vatten

1 msk margarin
1 msk vetemjöl
1 ½ dl lättmjölk
75 g philadelphiaost med smak
1 dl keso
1 tsk fransk senap
1 ägg
Nymalen svartpeppar
Paprikapulver

Bröd, fisk eller skinka att servera till


Förväll broccolin i grönsaksbuljongen så att den nätt och jämnt är mjuk.
Smält margarinet i en kastrull och rör ned vetemjölet.
Späd med mjölken och låt det koka en liten stund.
Rör ned philadelphiaost och keso och låt det smälta ned.
Smaksätt med fransk senap.
Dra kastrullen med ostsåsen av plattan och vispa ned ägget

Lägg broccolin i en ugnsfast form eller i fyra mindre portionsformar
Häll ostsåsen över och pudra även över lite svartpeppar och paprikapulver
Gratinera i ugnen i ca 15 minuter.

Servera med något gott tillbehör!


Ikväll ska jag åka hem till mamma och äta hennes varma smörgåstårta... mums!
Kanske inte helt rätt med varm tårta i den här tropiska hettan men den här tårtan går ALLTID ned :)



Kommentarer
Postat av: Hanna

Broccoli är ju jättegott!! Tyvärr håller inte min sambo med mej på den punkten så det blir inte så mycket broccoliätning här hemma. Men ibland om han är borta brukar jag passa på att göra broccoligratäng!

2008-07-27 @ 19:19:47
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Petra

Broccolipaj är himla gott om man gör den själv. På kaféer gör de ofta misstaget att ha för mycket pajdeg och för lite broccoli. Sen gillar jag att ha ädelost i också. Mmm...

2008-07-27 @ 19:34:00
URL: http://egokick.blogspot.com
Postat av: Rebecca

En "paj" i min smak. Jag gillar nämligen inte pajskal eller vanlig äggstanning...

2008-07-27 @ 19:46:27
URL: http://rebeccabakar.blogspot.com
Postat av: Anna

Hanna: När katten är borta dansar råttorna på bordet ;P Broccoli är supergott, nyttigt och ofta jättebilligt men jag äter det heller inte särskilt ofta tyvärr :( Förrut gjorde jag brukar jag göra en broccolisoppa med ostkräm i som var supergod, men det var himla länge sen nu!



Rebecca: Näe man måste blanda i lite fler grejer i äggstanningen för att den ska vara god tycker jag :) Jag brukar ofta använda filodeg när jag gör paj... fast jag tycker att det är mycket roligare att göra små rullar med fyllning då så det brukar alltid sluta med det :)



Petra: När man äter paj på caféer är det ju i princip bara en deg... och det är ju himla trevligt om man gillar deg men jag tycker bättre om broccoli :) Ädelost har jag faktiskt aldrig (!!) ätit, men alla säger att det är så gott så jag borde nog prova :)

2008-07-27 @ 21:14:28
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: lina

Ser väldigt gott ut!!! På tal om namnet så åt något som kallades paj i spanien, och den hade inget pajskal alls.

2008-07-28 @ 19:12:08
URL: http://linalikesmat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0