Frysrensning AB, den seriösa köttfärssåsen och den dundermonstergoda makaronipytten!

Jag ska ju snart flytta och när man ska flytta så får man ABSOLUT inte köpa ngn ny mat utan man MÅSTE rensa frysen först, allt detta enligt min mamma! Eftersom jag är en lydig dotter lyssnar jag givetvis på mammsens råd och har i princip inte gjort ngt annat än att frysrensa de senaste dagarna.
Igår begav jag mig återigen på upptäcksfärd i frysens förunderliga värld och vad hittade jag inte då???!!
Jo, ett stort dammigt (eller ja, mest isigt kanske) paket med 1 kg köttfärs inproppat mellan trettioelva matlådor som jag ska försöka käka upp på jobbet de närmaste veckorna!


Vad kan man då göra med 1 kg köttfärs??
Jag har nog tjatat ungefär två miljoner gånger om att min favvisrätt är mammas köttfärssås med spagetti! Den är bara så underbar och jag fattar inte hur hon bär sig åt för även om jag gör EXAKT som hon så blir det aldrig lika gott!
Men med 1 kg köttfärs som bara skriker om att få bli lagad så är ju köttfärssås ett rätt bra alternativ så jag beslöt mig för att göra ett riktigt seriöst storkok! :) Dessutom blev jag ändå mer seriös sen för jag gjorde som det stod i alla recept och lät den koka läääääääänge! Det var nog ungefär det enda jag följde av ngt recept för sen blandade jag bara ner massa grejer som jag hade hemma :)




En väldigt massa köttfärssås (för 10 personer kanske)

1 kg köttfärs
2 gula hackade lökar
2 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad röd chilifrukt
2 burkar körsbärstomater eller krossade tomater
2 msk ajvar relish
½ dl lätt créme fraiche
2 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 stor burk skivade champinjoner
Paprikapulver
Cayennepeppar

Fräs köttfärs, chili, lök och vitlök så att det färsen blir brynt.
Tillsätt champinjonerna och låt dem fräsa med en stund.
Krydda med paprikapulver och cayennepeppar efter smak.
 Häll i burktomaterna, ajvar relish, vatten och smula ned buljongtärningen.
Rör ned lättcréme fraiche.
Låt puttra på svag värme så länge du har tid för så att såsen blir riktigt mustig och kryddorna sätter sig.

Vad gjorde jag av detta idag då?
Jag var inte riktigt spagettisugen även om jag ville ha pasta utan jag var mer makaronig idag så det fick bli en liten pytt. Jag kokade en portion makaroner och rörde ned det i en portion av köttfärsåsen (resten frös jag in, förrutom lite som jag ska använda i övermorgon). Sedan tillsatte jag lite smått och gott, lite bitar av mango och persika, körsbärstomater samt en liten sked het mango chutney.
Detta åt jag sedan tillsammans med lite keso och det smakade riktigt gott!
Jag åt direkt ur stekpannan idag också och ärligt talat alltså, det blir MYCKET godare :)
Dessutom blir det ju mindre disk så hädanefter ska jag nog käka allt jag kan direkt ur pannan :)








Kommentarer
Postat av: Jelvis (matforum)

Jag håller med dig, spagetti med köttfärssås är alltid en stående favorit som man alltid återvänder till. Mm... Det får det nog bli i helgen!



Att äta ur stekpannan känns studentikost. Lite som att steka fiskpinnar i brödrosten och göra potatismos i vasken. Pulver, kranvatten, röra runt, äta och sedan spola bort. Noll disk. :-)

2008-07-21 @ 20:34:54
Postat av: Anna

Spagetti med köttfärssås funkar alltid och det bästa med köttfärssås är ju att man kan göra så mycket med det och det blir oftast bra, lasagne, pizza, gratänger, enchiladas, varma mackor mm mm mm! :)





Hmmm potatismos i vasken har jag nog aldrig varit med om fast jag har varit student men det var ju verkligen en lösning för att slippa disk (förutsett att man äter med händerna) ;P När jag var student åt jag dock alltid på en tallrik :)

2008-07-21 @ 20:53:40
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Jelvis (matforum)

Om man gör den lite lösare kanske man kan använda ett sugrör och slippa att smutsa ned händerna? :-)

2008-07-21 @ 21:53:14
Postat av: Snurpan

FiaBusKock...:-)



ser riktigt riktigt smarrigt ut ju!...Fasen att jag inte kom och åt hos dig...muttrar



Köttfärssås är en sån där bra mat att laga...lite Kajsa Warg stuk...man tager vad man haver...L...ibland strimlar jag ner lite bacon i min, och ibland rivna morötter vilket är en HIT!!! Det måste du testa någon gång...L

2008-07-21 @ 22:06:35
Postat av: carolinan

mammas köttfärsås ÄR ju alltid godast, hwehe. därför gör jag aldrig egen. är så bortskämd att mamma kan komma hit med matlåda när hon gjort sin ;)

2008-07-22 @ 00:26:24
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Anna

Snurpisen: Jaaaa.. jag sa ju det, du kunde ju ha tagit cykeln hit.. det är inte så långt :) jag skulle faktiskt ha haft riven morot i för jag brukar det men jag fick förtidspensionera moroten i kylskåpet lite för den var ganska böjbar och det ska ju inte morötter vara! ;)



carolinan: somliga har tur :)



jelvis: smart! :)



2008-07-22 @ 06:19:07
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0