Krämig risotto med smörstekt skogssvamp och rostade körsbärstomater

ÄNTLIGEN har jag vågat!
Jag har i ungefär 300 års tid gått runt och tänkt att "satan i gatan vad gott det ser ut med risotto"
Jag vet inte riktigt hur det har gått till men jag har nämligen aldrig varken lagat eller ens smakat på en risotto
Alla säger ju att det är så underbart mumsigt och jag har tänkt laga det en massa gånger men det har aldrig blivit av för det slutar alltid med att jag kokar riset helt vanligt iallafall för jag tycker det låter så läskigt det där med att ha i lite buljong i taget och röra massor så att det blir krämigt

Ikväll har jag dock äntligen vågat laga en ganska riktig risotto! (jag tror iallafall att den definieras som ganska riktig ;P)
Jag vet ju att det ska vara parmesanost i en absolut riktig, men jag är inte så himla förtjust i det så jag rörde i philadelphiaost istället och det blev supergott och jättekrämigt :)

Till risotton serverade jag smörstekt skogssvamp och sedan rostade jag körsbärstomater i ugnen med lite vitlök också!
Supergott och absolut något jag ska göra om!
Fast nästa gång ska jag nog göra saffransrisotto med skaldjur så tipsa gärna om trevliga recept på det!




4 port

Risotton

1 hackad schalottenlök
1-2 msk olja
4 dl arborioris
8 dl grönsaksbuljong
2 dl vitt vin
4 msk philadelphiaost

Koka upp buljong och vin och låt den sjuda.
Hacka löken fint och fräs den i olja tills den blir glansig.
Tillsätt 3 dl vätska och låt det koka upp
Sänk värmen, lägg i riset och låt det koka tills vätskan sugits upp.
Häll på mer buljong så att riset täcks, rör om och låt koka.
Späd med mer vätska och rör om allteftersom det kokar in i riset.
Fortsätt på samma sätt i ca 20 minuter tills risotton är lös och lite krämig.
Ta av kastrullen från plattan och blanda ned osten.

Svampen
1 liter färsk blandad svamp (jag hade kantareller, champinjoner och skogschampinjoner)
1 gul finhackad lök
1-2 msk smör
Nymalen svartpeppar

Fräs svamp och lök i smör i en stekpanna.
Krydda med svartpeppar och blanda ned hälften av svampen i risotton och garnera med den andra hälften.

Tomaterna
500 g ganska stora körsbärstomater på kvist
2 pressade vitlöksklyftor

Halvera eller klyfta tomaterna och lägg dem i en ugnsfast form.
Pressa vitlöken över och rosta dem i ugnen i ca 10 minuter.
Servera till risotton och svampen


Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Men hallå bruden!! Toppen, du gjorde de! S

Ser gott ut och låter gott även med philadelfiaost! Häftig utmaning du kom med då... suck Jag är allergisk mot såna så jag passar! Får jag det? Eller blir du rosen-rasande-skogs-tok-arg och tänker aldrig mer prata med mig nu??! ;-) Vilken härlig dag vi haft idag alltså, är helt utslagen ikväll! Sskogen, lite picknick med barnen, kaffe och solsken mellan trädtallarna!! Knallblåa fingrar (tänkte inte på det) så stod jag i kassan på Hemköp på vägen hem och skämdes lite! S Men what ever! Ha de bäst!

2008-07-30 @ 20:42:28
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: Hanna

Jag har också funderat länge på att göra risotto men inte kommit mej för. Vad gott det lät med philadelphiaost i! Nu har jag svarat på utmaningen! =)

2008-07-30 @ 22:07:47
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Petra

Mums så gott! Risotto är en av mina favoriter, den ska vara krämig med mycket parmesan och helst några skivor kryddig korv och en kvist rosmarin. Mmm...

2008-07-31 @ 11:42:04
URL: http://egokick.blogspot.com
Postat av: carolina

risotto är gott, kul att du kom till skott ;) jag brukar lata mig coh göra på risoni-pasta istället :P

2008-07-31 @ 19:16:33
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Lisa

risotto är typ en av de godaste rätter jag vet! vad roligt att du verkar ha saffran och skaldjur i nästan allt, kul med folk som hittat sin grej (:

2008-07-31 @ 20:29:23
URL: http://lisasfyrakvadrat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0