Varm ciabatta med skink- och svampröra

Det blev skinkröra efter många om och men! Köttfärsröran kanske jag kan göra en varm macka till lunch imorgon på istället :)

Skink- och svampröran är superenkel och ingredienserna kan varieras efter tycke och smak. Det ser t ex väldigt aptitligt ut med riven ost över (men min mage tål inte ost i så stor utsträckning så jag brukar hoppa över det)! Om man späder med lite mer vätska till en sås är röran även supergod till pasta!



Före garnering med tomater (som givetvis är valfritt)


Efter garnering

4 port
2 stora ciabattor, halverade på längden

100 g strimlad skinka
1 tunnskivad purjolök
1 liten burk champinjoner
1 nektarin i tärningar
1 ½ dl lättcréme fraiche
50 g philadelphiaost med smak, t ex vitlök och örter
1 msk mango chutney
1 msk sweet chilisås
Paprikapulver
250 g cocktailtomater till garnering

Fräs skinka, purjolök och svamp i lite matfett i en stekpanna. Krydda med paprikapulver.
Tillsätt nektarinen efter en liten stund så den inte blir mosig.
Rör ned lättcréme fraiche, philadelphiaost, mango chutney och sweet chilisås.

Gröp ur en del av inkråmet på ciabattorna och fördela röran över dem.
Garnera med cocktailtomater och ev riven ost.
Gratinera i ugnen i ca 10 minuter.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

SVar: Ja, visst är makrill GOTT, jag älskar det!

2008-07-23 @ 21:43:15
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen/
Postat av: Kryddburken

Men se där, ännu en smörgås!! :-)



Det problemet jag har.. Väldigt stort världsproblem jag har just med ciabatta är att det brödet är så segt så det blir som en "biter-en-lite-bit-av-mackan-och-hela-följer-med"-Effekten!!?? Något du stött på eller grubblat över? Har en lösning på kanske? Tärna upp brödet i förväg i munsbitar och lägger på pålägget underifrån, fast egentligen blir det ju pålägg med smörgås och inte tvärtom, ja alltså bara för att hålla ihop mackan??



Massa goa kramar till dig!

/ Li.

2008-07-23 @ 22:27:18
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: Anna

Mikaela: Ja, det är nästan lite olagligt gott! Jag brukar äta makrill i tomatsås blandat med lite hackat ägg och på tunnbröd :)



Kryddburken: Det problemet har jag APSELUT träffat på! En gång när jag var på ett café här och åt ciabatta tog jag i så mycket jag skar mackan att hela den flög iväg och hamnade i knäet på tjejen vid bordet bredvid fniss Brödet blir ju mindre segt om man rostar det först och det här är ju smörgåsar som kan vara bra att äta med kniv och gaffel, tycker jag iallafall :) En annan variant är ju att göra som en varm smörgåslåda. Lägga fyllningen i botten av en form och sen strö brödträningar över! Det kan nog bli rätt gott måste testas :) Men du har APSELUT rätt i att det här med seg ciabatta är ett stort problem som vi bör diskutera fram en lösning på snarast för att undvika världskris ;P Till lunch idag blir det nog en macka till så jag får fundilera fram till dess! :)

2008-07-24 @ 06:10:34
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: carolina

vilket bra tips, ser jättegott ut! praktiskt såhär i picnic-tider också ;)

2008-07-24 @ 12:29:52
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0