Orientalisk Kasslerlåda

Kassler passar fint tillsammans med ananas, mango och banan tycker jag! Det blir lixom en sån där bra smakbrytning med det salta från köttet och det söta från frukten! Det här är en väldans bra låda att göra till många och den passar ypperligt som matlåda också dagen efter! Kasslern kan förståss bytas ut mot kyckling eller varför inte skaldjur om det inte riktigt känns som en kasslerdag! :)

4 port
2 dl ris
1 gul hackad lök
1 tsk gurkmeja
1 tsk curry
1 tsk kanel
4 dl vatten

400 g kassler i tärningar
1 liten burk champinjoner
1 purjolök i skivor
5 strimlade soltorkade tomater
1 tsk curry
1 burk ananasskivor i bitar
1 mango i tärningar
1 banan i skivor
300 g körsbärstomater i klyftor
2 ½ dl matlagningsgrädde
2 msk mango chutney
1 tsk sambal oelek
1 dl riven ost

Fräs den gula löken tillsammans med kryddorna i smör.
Tillsätt riset och låt det fräsa med en stund.
Häll på vattnet, sänk värmen och låt vätskan koka in i riset tills det är färdigt.

Fräs kasslern tillsammans med purjolöken och champinjonerna.
Krydda med lite curry.
Blanda kasslern och grönsakerna med frukten och riset och i en ugnsfast form.
Blanda ned mango chutney och sambal oelek i matlagningsgrädden och häll det över risblandningen.
Strö över riven ost och garnera med körsbärstomater om du vill.
Gratinera i ugnen i can 10-15 minuter tills osten har smält och fått fin färg.


Gratäng med täcke


Gratäng utan täcke


Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Hej där, hur mås det? Himla spännande lådor och gratänger och grytor, och pyttar och grejer du hittar på! Duktig du, och alltid så fruktrikt färggrant! :-) Har ni fått nån snö däruppe än då? Om ni har de kan du väl skicka ner lite till mig för jag SAAAKNAR snön när det börjar närma sig vintern, då vill jag hem till lapplandet igen! ;-) nåväl, jag får nöja mig med snålblåst, regnskurar som viner och buskar som piskar... Nu ska jag se om TV4 funkar här, det har det nämligen inte gjort på ett par dagar, det bara pixlar sig i detta väder på TV:n... Tänkte ju kolla skolakuten ikväll ju! Ha det så bra och sköt om dig!! PS. Klimp borde du verkligen prova, det går inte att äta sån soppa utan klimp och det går inte alls att jämföra med lever! ;-)

2008-11-03 @ 20:05:16
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Pialotta

Kassler på ett annorlunda sätt.. det där måste jag prova någon gång.. låter supergott:-)

2008-11-04 @ 19:18:30
URL: http://kakomaten.blogg.se/
Postat av: carolina

kassler och ananas är en oslagbar kombination :) älskade det på sjukhuset, haha. kassler hawaii hette det då ;-) lite exotiskt klingande sådär...

2008-11-04 @ 19:58:03
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Malin

I love curry! Mums!

2008-11-04 @ 22:48:20
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0