Ugnspannkaka med Blåbär, Äpple och en nypa Pepparkaka :)

Jag har viljat göra ugnspannkaka himla länge nu eftersom det var en av mina favoriträtter som barn!
Som vanligt är mammas ugnspannkaka med fläsk den allra allra godaste, men det här var inte heller en så tokig variant utan faktiskt helt sjukt jäkla jättegod!!!! :)
Fast kanske mer efterrättslik, eller varför inte efter en soppa?



4 port


2 1/2 dl vetemjöl

6-6,5 dl mjölk

3 ägg

1/2 tsk salt

1-2 msk smör

Ett äpple i bitar
100 g blåbär
Kanel
Pepparkakskrydda (finns att köpa på Aromboden.se)


Vuspa  mjölet tillsammans med 2 dl av mjölken och äggen och rör tills du får en slät smet.
Tillsätt resten av mjölken och saltet.

Stek äpplebitarna hastigt i smör och krydda med kanel och pepparkakskrydda.
Blanda ner blåbären i pannkakssmeten.
Smörj en långpanna med smör, bottna med äppleskivorna, häll i pannkaksmeten och grädda 20-25 minuter i 225 graders ugn till ugnspannkakan fått fin färg och stannat i mitten.
Servera med sylt, färska när, keso, glass eller vad du känner för!


Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Men så gott!! Frukt i ugnspannakaka brukar bli himmla gott ju! Men jag använder tre gånger så många ägg som du i min! Ha nu en supertrevlig helg, läst att du skulle jobba, men det blir nog grejt ändå! Du är ju så flitig på jobbet och verkar trivas som fisken i vattnet! Själv jobbar jag en kort dag imorgon sedan är jag ledig! Har vabbat i nästan tre veckor nu så det ska bli skönt att jobba lite igen! :-) Må så gott! Kram kram

2008-11-21 @ 17:20:36
URL: http://kryddburken.se
Postat av: emman

Hej!

Brukar läsa din blogg och du har många bra recept :) Jag tänkte på en sak, hur mycka keso och philadelphiaost köper du i veckan? ;)

2008-11-21 @ 18:30:14
Postat av: Anna

Kryddis: Tjolahopp!! men mera ägg??? blir det inte väldans omelettigt då? Fast omelett är ju gott i och för sig så det är nog säkert också himla gott!

Skönt att höra att kidsen börjar bli lite friska nu! Kramelikram!



Emma: Haha, alldeles sjukt mycket keso!! Minst 2 st 500-gramspaket i veckan!

2008-11-21 @ 20:01:12
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Unga Morsan

Vad gott det låter! :)

2008-11-22 @ 16:24:11
URL: http://ungamorsan91.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0