Kyckling Marengo.... typ :)

När jag jobbade i Norrköping så serverades patienterna ibland Kyckling Marengo och dessa dagar var en av de få som jag alltid tog en liten tallrik av det som blev över för herregud vilken god gryta :) Jag har ett svagt minne av att vi brukade få ngt liknande i skolan, men den var absolut inte lika god som den på sjukhuset!

Kyckling Marengo är en god och festlig gryträtt som har fått sitt namn efter slaget vid Marengo i mellanitalien. Där besegrade kejsare Napoleon österrikarna i juni 1800. Tomaterna, som gör grytan komplett, tillkom ca 100 år senare då de blev kända i Europa! Där fick ni minsann lite historik också :)

Jag ändrade om lite i grundreceptet för att få den mer passande för min smak med lite mer grönsaker, lite mer hetta och lite mer krämighet!

Resultatet då?

Det blev jättegott!
Precis lagom starkt och ganska mustigt!!
Fast det veti i katten om inte sjukhusmaten trots allt var snäppet mumsigare ändå ;P



4 port

En grillad kycklng
1 tsk salt
1-2 krm vitpeppar 
1 gul lök i skivor
1 purjolök i skivor
2 pressade vitlöksklyftor
200 g champinjoner i bitar
5 strimlade soltorkade tomater
1 1/2 msk vetemjöl
1 burk hela tomater
 2 dl torrt vitt vin 
1 buljongtärning
1 tsk sambal oelek
½ dl créme fraiche 
400 g körsbärstomater i klyftor.

Bena ur och dela kycklingen i mindre bitar
Fräs löken, vitlöken, de soltorkade tomaterna och champinjonerna.
Krydda med lite salt och vitpeppar.
Strö över vetemjölet och häll i tomaterna och vinet tillsammans med en buljontärning.
Smaksätt med lite sambal oelek och låt det koka en liten stund.
Tillsätt kycklingen, créme fraiche och tomaterna och låt allt bli varmt.
Servera med ris eller pasta

Kommentarer
Postat av: Anonym

Glöm det att sjukhusets mat är godare än din!

2008-10-16 @ 21:52:19
Postat av: KarinW

Ja det är självklart så att jag inte vill vara anonym Anna,ha ha slarvsnabb bara!

2008-10-16 @ 21:53:43
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0