Quornfärsgratinerad Gnocci

Jag har lagat något liknande en gång tidigare men då använde jag fylld tortellini istället för gnocci och jag måste nog säga att det var snäppet godare, även om den här gratängen också var mycket smakrik :)
Ostsåsen är en ganska standardostsås för mig vid det här laget då jag verkligen har snöat in mig på att använda philadelphiaost OCH riven ost! Philadelphiaosten ger så himla mycket mer smak och dessutom mera krämighet, samtidigt som man ju lixom vill ha den där "ostkletigheten" som riven ost (helst mozzarella) ger bäst!


På tallriken


Gratängen i sin helhet

4 port

400 g färsk potatisgnocci

Quornfärssås
250 g quornfärs
1 gul hackad lök
1 riven morot
1 burk champinjoner
4 strimlade soltorkade tomater
1 burk krossade tomater
2 msk chilisås
1 msk sambal oelek
2 tsk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
2 msk créme fraiche

Ostsås
2 dl lättcréme fraiche
50 g philadelphiaost med smak
125 g riven mozzarellaost

Körsbärstomater till garnering

Koka potatisgnoccin enl anvisningar

Fräs quornfärsen, löken, champinjoner och moroten tillsammans med kryddorna.
Tillsätt krossade tomater, chilisås och de soltorkade tomaterna.
Låt det koka en bra stund.
Rör ned créme fraiche.

Lägg gnoccin i en ugnsfast form.
Bred ut quornfärsrören ovanpå

Rör ut philadelphiaosten i créme fraichen och bred den blandningen ovanpå quornfärssåsen i formen
Strö över riven mozzarellaost.

Garnera med körsbärstomater om du vill.

Sätt in i ugnen i ca 10-15 minuter tills osten har smält, tomaterna är mjuka och ytan har en fin färg!



Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Gnocchi du me idag!! Det är ju så gott! Hoppas du haft en härlig & mysig helg på alla sätt! ;-) Nu ska jag snart lägga mig för imorgon blir det allvar igen, two days of work... long time! Men vi höres på onsdag! Må så gott så länge!

2008-10-05 @ 21:42:53
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Karin W

Anna vad du lagar!!!!

Hur mycket gott som helst, jag fattar inte att du hinner.

2008-10-05 @ 22:25:49
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Anna

Kryddburken: Din gnoccirätt såg ju mkt godare ut ju!! Jobbar också som en gnu den här veckan men på onsdag jobbar jag dagpass iallafall så då hörs vi då :)



KarinW: skratt jag prioriterar lite men jag hinner inte med hälften av allt jag vill göra ju!!

2008-10-07 @ 06:59:26
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Molly

det här ser jättegott ut:) hoppas att du mår bra och att din dag blir riktigt bra:)

2008-10-08 @ 10:01:22
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0