Halloumi, Chorizo, Kyckling, Räkor, Avokado & Krutonger

Hmmm, en väldigt lång titel på en maträtt men ärligt talat så fanns det inget bättre för det var precis det som jag åt lixom!
Jag var sugen på så många lika grejer (mest halloumi förståss) och då finns det ju inget annat att göra än att äta lite av allt, som en minibuffé eller en väldigt trevlig kylskåpsrensning :)

Hur som helst så var det väldigt väldigt trevligt för det var ju nästan alla min favoritmatgrejer i samma måltid ju!
Kantarellerna börjar visserligen tyvärr bli lite för stora för min smak för jag tycker bäst om när de är riktigt riktigt små så att de nästan blir knapriga när man steker dem, men de slank ner ändå :)



Lite svårt att ange några exakta mått sådär för jag tog ju det jag hade och man kan ju ta mer eller mindre av varje grej om man känner för det, men såhär gjorde jag iallafall:

1 port

50 g halloumiost i skivor
Ett litet kycklinglår (urbenat)
½ chorizokorv i skivor
En  näve räkor
En näve blandad svamp (t ex kantareller och champinjoner)
En pressad vitlöksklyfta
Saft av en apelsin
1 tsk sambal oelek
½ avokado
½ skivad röd lök
200 g körsbärstomater i klyftor
½ persika i tärningar
½ påse färsk bladspenat

Fräs svampen tillsammans med vitlöken och löken i smör.
Vänd ned kycklingkött, chorizo och spenaten och smaksätt med apelsinsaft och sambal.
Vänd till sist ned tomaterna, persikan och avokadon.
Lägg upp på en tallrik och försök hålla allting lite varmt.
Stek halloumin i samma stekpanna (så får den lite apelsin- och sambalsmak)
Lägg halloumin ovanpå allting på tallriken och garnera med räkorna.

Krutonger
En skiva vitt bröd
Smör
Pressad vitlök

Blanda smöret med pressad vitlök och bred på brödet.
Rosta brödet i ugnen i ca 5 minuter och skär det sedan i tärningar.
Strö krutongerna över den varma salladen.

Philadelphiakeso med lite smak av äpple
1 dl keso
2 msk philadelphiaost
2 msk äpplemos

Blanda allting och servera till!


Kommentarer
Postat av: KarinW

Som vanligt blir jag hungrig fast jag är mätt när jag ser din mat!Inga dåliga räkor du har heller, vill bara säga att nu har jag köpt en till stor kesoburk, kanske tar något recept av dig!

Kram på dig och ha en skön lördag!

2008-09-20 @ 21:48:46
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Anna

KarinW: Nu börjar det bli ordning på saker och ting här nu när du har köpt en stor kesoburk!! Det är bara att säga till om du vill ha tips på vad du kan göra med den :) Ha en finfin dag!! :)

2008-09-21 @ 09:59:15
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0