Indiska Bönor i Pitabröd

Bönor är bra grejer!
Det är ju hur billigt som helst, det är gott och det är nyttigt!
När jag pluggade var det jättejättekonstigt om det gick en vecka utan att jag åt åtminstone 3-4 måltider som innehöll bönor. Nu när jag har blivit en sån där vuxen heltidsarbetande människa som får en lite högre inkomst varje månad än det magra studielånet har dock min bönkonsumtion sjunkit drastiskt!
Det är lite synd för egentligen tycker jag ju väldigt om att äta det, både som bas i sallader och i typ grytor och soppor!

Jag tycker nog allra bäst om kidneybönor, men cannellonibönor och vanliga vita bönor kommer inte långt efter!

Vilken är eran favoritbönsort och vad brukar ni laga som innehåller bönor?

Idag gjorde jag en sån där egenpåhittad grej igen, men den blev faktiskt helt ok! Fast egentligen är nog alla mina maträtter jag lagar mer eller mindre egenpåhittade för jag tror nog ärligt talat att jag inte har följt ett recept sedan jag bakade senast (vilket nog är ungefär 400 år sen.. ;P)!
Däremot hämtar jag inspiration från andra recept och igår satt jag och läste massa indiska grytrecept (indiskt är nog min favorit bland utländska matkulturer) och blev väldans sugen på lite sådär garam masala-yoghurt-curry-lite starkt men ändå mjukt-smak (läs indiskt) och då blev resultatet detta:



Indiska bönor

4 port 

1 burk kidneybönor (400 g)
1 gul skivad lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 röd paprika i bitar
1 mango i tärningar
1 purjolök i strimlor
1 burk majs
1 burk hela champinjoner
4 tomater (urkärnade och fint tärnade)
1 tsk garam masala
1 tsk curry 
2 tsk sambal oelek
2 msk mango chutney (gärna het)
1 dl matlagningsyoghurt
½ dl vatten

Fräs löken, vitlöken och kryddorna i smör.
Tillsätt tomaterna och låt det fräsa en liten stund så att det blir tomatsåsigt.
Ha i övriga förrutom yoghurten och låt det puttra samman en liten stund.
Rör till sist ned matlagningsyoghurten och nu får det inte koka mer.

Keso-Mango-Chtuney-Avokado-Raitaröra:
2 dl keso
2 msk lättcréme fraiche
1 msk mango chutney
2 msk Sweet Mango Sauce (Ica)
1 avokado i små små bitar

Blanda alla ingredienser och låt stå kallt en stund

Till servering:
Varma pitabröd
Sallad
Tomater


Misslyckad bild... oh yes.. men gott var det! :)

Kommentarer
Postat av: lina

vad härligt det ser ut att fylla i pitabröden!!! Jag brukar hiva ner bönor i lite allt möjligt, favoriterna är nog kidney och stora vita bönor. Fast borlottibönor på rostat bröd är mums också!

2008-09-15 @ 20:10:13
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Åh bönor i alla former toppar verkligen min lista med mat jag avskyr... De smakar mjöligt, knepig konsistens och blir slemmigt o hala i munnen innan man tuggat sönder dom... Men jag måste säga att det onekligen SER väldigt gott ut! Kram kram

2008-09-15 @ 20:40:35
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Hanna

Jag äter bönor alldeles för sällan... sambon tycker inte om det. Men jag försöker att äta det när han inte är hemma.

2008-09-15 @ 21:19:26
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Hanna

Glömde tillägga att din indiska böngryta ser och låter väldigt god!

2008-09-15 @ 21:20:31
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Ayla

Vad gott det hela såg ut! Det ska jag nog se till att lägga in någon vecka i menyn :) tror aldrig jag kan tröttna på indisk mat!

2008-09-15 @ 21:25:02
URL: http://veckansmiddag.blogspot.com
Postat av: Anna

lina: borlottibönor har jag aldrig provat men jag har hört att de ska vara goda!



Kryddburken: Mjöliga kan jag kanske hålla med om, men slemmiga?? Näääää bönor är gott fast du är ju förlåten att du inte gillar bönor för det har jag redan skrivit på din sida :)



Hanna: Jag äter också för lite bönor så det är dags att ändra på det för jag tycker ju väldans mkt om det :)



Ayla: Din indiska mat såg också kalasgod ut!

2008-09-15 @ 22:55:40
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Emma

Oj, svårt att välja...gillar nog alla bönor.

2008-09-16 @ 10:46:26
URL: http://newbiecooking.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0