Klassisk Husmankost i Ny Tappning!

Jag verkligen totalälskar stekt strömming!!
Mamma stekte alltid strömming med dill- och kaviarfyllning som vi åt tillsammans med potatismos, lingonsylt och rivna morötter och satan i gatan vad gott det var!
Jag kommer nog aldrig kunna steka strömming lika bra som mamma (precis som jag aldrig kommer kunna göra lika god köttfärssås eller korv stroganoff), men ikväll har jag iallafall gjort ett försök!

Jag ändrade dock på några grejer!
För det först kunde jag inte bestämma mig om jag skulle fylla strömmingen eller bara panera och steka den så jag gjorde bägge delarna ;P Jag stekte en filé och sen la jag ihop två med fyllning av Philadelphiaost Gräslök emellan!
Sen så grejade jag även ihop en liten trevlig sallad med en riven morot, äpple, apelsin... och lite lingonsylt och den kan jag verkligen rekommendera!
Vilken smakkombination!





4 port

Med fyllning:
600 strömmingsfilé
100 g Philadelphia Gräslök

Bred philadelphiaost på hälften av filéerna. Lägg övriga filéer över med skinnsidan uppåt och tryck ihop.
Stek strömmingen i smör!

Dubbelpanerad utan fyllning
600 g strömmingsfilé
1 uppvispat ägg 
1 dl vetemjöl
1 dl ströbröd
Citronpeppar

Vänd först fisken i vetemjöl.
Doppa den sedan i uppvispat ägg.
Vänd den  ströbröd blandat med citronpeppar.
Stek i smör

Fruktig Morotssallad
 2 rivna morötter
1 rivet äpple
1 apelsin i hinnfria klyftor
3 msk lingonsylt

Blanda alla ingredienserna till salladen och låt den stå i kylen en stund!

Servera strömmingen med den fruktiga morotssalladen, potatismos, tomatklyftor och ev lite mer lingonsylt!

Kommentarer
Postat av: carolina

lät jättegott med gräslöks-philadelphia i! :)

2008-09-08 @ 12:51:01
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0