Varm Pastasallad med Halloumi, Avokado & Kantareller

Jag är ju inte sådär överdrivet förtjust i ost och har aldrig varit det! Jag kan inte ens komma ihåg när jag åt vanlig ost på smörgås sedan och i gratänger använder jag oftast philadelphiaost som får smälta. Det finns dock undantag och ostar som jag faktiskt tycker är sjukt goda!

Den första (om man nu kan kalla det för ost) är keso! Det kan man ha till precis allting, i kalla röror, i gratänger, till frukt, på smörgåsen mm mm mm.

Den andra är philadelphiaost och annan färskost som är hur gott som helst och som nog har lika många användningsområden som keso!

Den tredje är mozzarella som jag precis har lärt mig att tycka om. Pasta med tomatsås och mozzarella är sjukt gott och likaså att ha osten i olika gratänger och på pizza! Jag tycker dock bara att den är god när den är smält, men nån gång ska jag lära mig att tycka att Sallad Caprese (ni vet den med tomat, mozzarella och basilika) är gott!

Den fjärde är fetaost! En grekisk sallad med tomat, oliver, fetaost och rödlök är ALDRIG fel! :)

Den femte är halloumiost som ju är galet gott att grilla! Jag har aldrig ätit den "otillagad" men den är säkert god då också! Idag fick halloumiosten vara med i en varm pastasallad tillsammans med kantareller och avokado!
Riktigt supergott!

Vilka är era favoritostar??



4 port

200 g pasta (t ex fusili eller penne)
250 g halloumiost i skivor
200 g kantareller eller annan svamp
1 vitlöksklyfta
2 avokado i stora tärningar
500 g körsbärstomater i klyftor
1 rödlök i skivor
1 persika i tärningar
1 påse färsk bladspenat

Dressing:
Pressad saft och skal av en citron
1 msk balsamvinäger
1 ½ msk honung
Nymalen svartpeppar

Keso- och vitlöksröra
2 dl keso
4 msk philadelphiaost vitlök & örter

Koka pastan och häll av vattnet men håll den varm.
Stek svampen tillsammans med vitlöken i smör tills vätskan är borta.
Blanda ned spenaten och låt den steka med en liten stund.
Vänd ned pastan och de övriga ingredienserna i spenat- och svampfräset förrutom osten
Låt allting bli varmt och ta smak av dressingen, men det ska inte bli mosigt!
Stek osten (helst i grillpanna för rändernas skull)
Lägg upp salladen på varma tallrikar och toppa med den stekta osten.
Servera med keso- och vitlöksröran

Kommentarer
Postat av: Karin W

Vad fint du fixat till det! Mamsingen är nog mäkta stolt tror jag. Måste säga att jag käkat keso skinka och frukt eller grönt till frukost i flera dagar och mår som en prinsessa! Pastan ser som vanligt smarrig ut.Håller med dig om feta och halloumi de är ljuvliga men kall mozzarella måste kryddas upp tycker jag. Ringlade över chili/vitlöksolja sist det blev guld det!

2008-09-01 @ 21:52:49
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Anna

KarinW: Hihi jag sa ju det, keso MÅSTE man ha :) Pastan var jättegod, eller ja.. själva pastan var väl kanske inte det godaste men halloumiost är nästan läskigt gott tycker jag! Chili/vitlöksolja låter spännande, var kan man hitta det`?

2008-09-02 @ 06:05:58
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Hanna

Förrutom dom ostar du just nämt så älskar jag brieost!

2008-09-02 @ 14:29:29
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: carolina

så man kan värma keso? har en burk härhemma jag var sugen på att värme och blanda med spenat och kantareller idag, men visste inte om det skulle bli gott eller ej :p

2008-09-02 @ 19:38:45
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Anna

Hanna: Jag tycker att brieost i baguette med tomat ser så himla gott ut men jag har aldrig vågat testa ;P



carolina: Man kan absolut värma keso! Det blir jättegott!

2008-09-02 @ 21:23:08
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0