Lördagsspagetti med Musslor & Räkor

Trots att jag är en totalt inbiten skaldjursälskare så har jag faktiskt aldrig ätit "riktiga" musslor, alltså sådana som ligger kvar i skalet! Min morbror är också lika skaldjurstokig som jag och när han var i Belgien för några år sedan åt han musslor både till lunch och middag varenda dag och då tillsammans med pommes och majonnäs! Enligt mig är det en skapligt konstig kombination för jag hade nog hellre viljat ha ett gott bröd till, men min morbror säger att det är jättevanligt med pommes till så det ska nog vara så (min morbror har nämligen alltid rätt och gör aldrig några fel ;P)

Dagens middag innefattade musslor... men det blev inga riktiga idag heller utan lyxmusslor på burk istället! Jag tycker de är riktigt riktigt goda så det gjorde mig inte ett dugg att det inte fanns några skal med i bilden :) Tillsammans med de färska räkorna, tomatsåsen och spagettin var det enligt mig en riktigt festlig lördagsmiddag :)



4 portioner

1 burk musslor, helst lyxmusslor som är lite större
500 g räkor med skal, helst färska om du har råd
1 röd skivad lök
1 burk champinjoner (kanske lyxigare med färska men jag tycker mera om de konserverade)
1 skivad purjolök
8 strimlade soltorkade tomater
1 förpackning körsbärstomater i halvor
1 förpackning Kelda Italiensk Tomatsås
2 msk Philadelphia Vitlök & Örter

Färska pasta, helst spagetti eller tagliatelle

Fräs löken, purjolöken, champinjonerna och de soltorkade tomaterna.
Häll på tomatsåsen och rör ned philadelphian så den smälter.
Koka pasta enligt anvisningarna.
Blanda ned spagettin, skaldjuren och körsbärstomaterna i såsen och låt allt bli varmt.


Kommentarer
Postat av: Karin W

Härligt med skaldjur Anna!

Ska hålla utkik efter de där lyxmusslorna om de finns i mina krokar. Håller med om att musslor och pommes är lite knepigt ihop men jag har ätit det en gång i Brysseloch gott var det.

Hoppas du haft en bra dag/Kram Karin

2009-02-14 @ 22:48:54
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: carolina

musslor är väldigt gott =) dom är goda på varma mackor också, tillsammans med lite räkor, tomat och lite riven ost =)

2009-02-19 @ 11:50:04
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0