Tortellinigratäng med Halloumiost

Jag är ledig hela helgen för första gången under hela den här schemaperioden tror jag!
Jag tycker egentligen allra bäst om att vara ledig mitt i veckorna för det finns ju mycket mer att göra då, så jag lägger oftast in åtminstone ett helgpass i veckan men det här veckan blev det visst inte så!
Nåja, rätt skönt att vara ledig i två dagar på rad ändå så att man hinner med allting man inte hinner annars :)

Imorse var jag ute och sprang för att testa hur det skulle kännas i svanskotan och vet ni, det kändes faktiskt riktigt bra!!
Det gjorde lite ont i uppförsbackarna men annars kändes det nästan ingenting så det blev ett riktigt långpass på 2 ½ timme trots snöovädret (det finns inga dåliga väder.. bara dåliga kläder!!!! ;P)

Jag fullkomligt älskar halloumiost (och det är inget dåligt betyg eftersom jag överlag inte alls är förtjust i ost!)
Om det finns halloumiost att välja till förrätt på en restaurang som jag går till beställer jag utan tvekan in det och helst skulle jag nog faktiskt bara vill ha det.. både till förrätt, huvudrätt och efterrätt :)

Idag gjorde jag en väldigt väldigt enkel men väldigt väldigt god pastagratäng med just stekt halloumiost tillsammans spenat- och ricottafylld tortellini, grönsaker, och Keldas Créme Fraiche Tomat & Basilika (vilken jag också avgjudar)
Eftersom halloumiost inte smälter tycker jag även att det var trevligt att klicka lite philadelphia och strö lite vanlig riven ost ovanpå också :) Det syntes inte så mycket av halloumin när såsen, tomaterna och osten kom på så ni får en bild både före och efter garneringen och gratineringen :)



4 port

250 g tortellini med valfri fyllning
250 g halloumiost i ganska stora kuber
1 burk champinjoner
1 skivad purjolök
1 gul skivad lök
1 röd paprika i bitar
250 g körsbärstomater i klyftor
Paprikapulver
Cayennepeppar
2 dl Kelda Créme Fraiche Tomat & Basilika
50 g philadelphiaost
1 dl riven ost

Koka pastan så att den nästan är helt färdig.Lägg den i en ugnsfast form.
Stek alla grönsakerna (ej halloumin) och krydda med paprikakrydda och cayennepulver.
Ta upp grönsaker och stek sedan halloumin så att den får en fin färg
Blanda grönsaker (inte tomaterna) och halloumin med pastan i formen.
Häll på såsen, klicka på philadelphia, släng på tomaterna samt strö över riven ost.
Gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter.

Kommentarer
Postat av: Arandur

sv: jag följer din blogg nu, hoppas du gör detsamma för mig :)

2009-01-24 @ 20:10:01
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: Umma

Saltgalning som jag är blev jag mycket mycket sugen på din rätt. Halloumiostens sälta! MUMS!

2009-01-25 @ 01:29:08
URL: http://umma.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ååh, så gott det lät! Älskar halloumi och ricotta!

2009-01-25 @ 19:58:03
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Den Fete

Jag har precis lagat denna maträtt. Första gången jag äter halloumi någonsin.



Grillad/stekt halloumi är nästan bättre än sex.

2009-03-08 @ 14:53:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0