Vegetarisk Lasagne och en Sjukt God Glassliknande Röra

Ibland är jag öppnar kylskåpet så hittar jag grejer som absolut mste användas upp på direkten! Jag har nämligen lite fobi för saker som har passerat bäst före-datum och jag äter väldigt ogärna saker som går ut samma dag också! Ofta överdriver man säkert; Bäst-Före innebär ju faktiskt precis vad som står: att produkten är BÄST FÖRE det datumet, inte att den helt plötsligt blir superjättegiftig efteråt... men jag vill nog ändå helst äta upp sakerna innan de passerar det datumet.. för man kan ju inte kasta mat lixom ;P

Idag när jag öppnade kylskåpet hittade jag följande som var på väg att passera det läskiga datumet:

2 ägg
En burk Kesella
En burk Keso Grillad Paprika
En ask Philadelphiaost
En banan (nä, de kanske inte har ngt bäst före datum men om de hade haft det skulle det defenitivt varit idag)

Vad hittar man på av detta då?

En lasagne och en supergod glassröra såklart!!!

Vi börjar med lasagnen!



Det här hade jag i den som nog borde räcka till 3 personer ungefär:

1 burk krossade tomater
1 riven morot
1 gul hackad lök
1 liten burk champinjoner
1 hackad röd paprika
1 msk honung
1 msk paprikapulver
1 msk oregano
1 msk basilika
2 msk tomatpure
½ dl rödvin

1 burk keso grillad paprika
½ dl créme fraiche
½ dl riven ost

2 skivade tomater
4 lasagneplattor

Börja med tomatsåsen:
Fräs alla grönsaker tillsammans med kryddor.
Häll på krossade tomater, och i med buljongätrningen, tomatpurén ,lite honung och en skvätt rödvin.
Låt det puttra en liten stund!

Bottna en ugnsfast form med ca hälften av tomatsåsen.
Lägg på lasagneplattorna.
Blanda resten av tomatsåsen med keso, ost och créme fraiche.
Sprid ut de skivade tomaterna över lasagneplattorna och häll på resten av keso-tomat-oströran.

In i i ugnen i ca 35 minuter till lasagneplattorna är mjuka!


Nu till den superduperjättegoda glassliknande röran!
Jag skriver glassliknande röra.. för man får säkert inte kalla något för glass om man inte gör det i en glassmaskin och om man inte har grädde i... men det smakade glass iallafall och då får det heta en glassliknande röra :)



Det här hade jag i den som kanske räcker till typ 4 personer:

2 äggvitor
½ dl florsocker
1 stor msk vaniljsocker
1 msk kakao
1 mosad banan
1 burk kesella
½ ask philadelhia naturell
½ dl vaniljyoghurt
2 krossade pepparkakor
1 krossat digestivekex

Vispa äggvitorna och sockret till hårt skum.
Blanda samma kakaon, bananen, kesellan, philadelphian och yoghurten.
Vänd ner äggvitorna och blanda ihop allting ORDENTLIGT!!!
Blanda sedan i pepparkakorna och digestivekexet (om du vill ha i det förståss)
Ställ in den glassliknande röran i frysen i några timmar men ta ut den då och då och rör i den.
Ta fram den ca ½ timme innan servering! :)




Kommentarer
Postat av: Jessica

Både lasangen och den glassliknnde röran =) lät supergoda. Är också lite nojjig med skaer som passerat bäst före, dock har jag blivit bättre på det.



Hoppas du får en bra kväll.

2009-07-14 @ 16:55:09
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Jessica

Haha, vilken rolig idé att skära skinka till perfekt passform.



Relishen har jag köpt på Coop och det är Druvan som gör den.

2009-07-15 @ 07:55:40
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Molly

låter gott :)

ha en fortsatt bra helg :)

2009-07-18 @ 20:13:21
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0