Halloumi med Rotfruktsgratäng i Portionsformat

Halloumi är bland det godaste jag vet!
Det passar ju till nästan allt, på mackan, till pasta, potatisklyftor, i wraps, till grillat kött eller fisk och t o m till rotfrukter! Det lärde jag mig idag när jag gjorde en urgod vegetarisk middag med rotfruktsgratäng, halloumi och grillade grönsaker!

 SJUKT GOTT!!




4 port

250 g halloumi i skivor

Pressad saft av en citron
1 finhackad chili
1 msk olivolja
1 aubergine i skivor
10 färska champinjoner i halvor
250 g körsbärstomater

Marinera osten tillsammans med citronsaft, olivolja och finhackad chili.
Salta på auberginen och låt den ligga och dra ur sig vätska medan du förbereder rotfruktsgratängen (se nedan)
När rotfruktsgratängen börjar bli färdig steker/grillar du både oste, champinjonerna och auberginen, gärna i grillpanna.
Låt även körsbärstomaterna leka en stund i stekpannan.

Rotfruktsgratäng

1 liten kålrot
2 potatisar
1 morot
1 gul lök i skivor
½ dl créme fraiche
½ dl philadelphia
2 msk riven ost
Salt och peppar

Skär rotsakerna i tunna skivor
Blanda med créme fraiche, philadelphia och riven ost.
Packa rotfruktsgratängen i portionsformar alt i en stor form.
In i ugnen i ca 200 g värme i 40-50 minuter tills den är mjuk och fin.




Kommentarer
Postat av: Hanna

Ja, det där lät väldigt gott!!!

2009-11-25 @ 21:58:33
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Elena

Detta måste jag laga!



Halloumi är gott! Kolla min blogg - det senaste receptet är med halloumi!

2009-11-26 @ 10:56:49
URL: http://elenasrecept.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0