Isterband med stuvade grönsaker

Isterband har jag garanterat inte ätit sedan jag var liten! Det är ganska konstigt för jag har nog alltid tyckt om det även om det kanske inte direkt är någon traditionell "barnmat"! Hur som helst så tyckte jag allra bäst om isterbanden tillsammans med stuvade potatis eller potatismos, men nu så glömde jag att köpa potatis och då får man hitta på något annat, t ex stuvade blandade grönsaker! Riktig vuxenmat! :)



1 portion

1 isterband
Smör till stekning

100 g minimorötter
100 g broccoli
½ gul skivad lök
1 bit skivad purjolök
1 dl mjölk
1 msk vetemjöl
1 msk smör
1 msk riven ost
Salt och peppar

Koka grönsakerna liiiiiite mjuka i vatten.
Vispa ihop lite av mjölken tillsammans med vetemjölet.
Tillsätt resten av mjölken och låt det koka upp för att sedan sjuda på svag värme tills såsen tjocknat.
Tillsätt smörklicken och de lättkokta grönsakerna.
Fortsätt sjuda på svag värme tills stuvningen är hyfsat fast, men inte kladdig.
Krydda med salt och peppar

Servera med stekt isterband och gärna stekta champinjoner och tomater


Kommentarer
Postat av: apan

hur gör du för att hitta motivationen till att laga så lyxig mat till bara en person? idag ska jag till exempel äta pasta och sedan steker jag ett ägg till det för att få lite protein. kram

2010-01-26 @ 17:37:52
URL: http://lovemetopieces.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0