Spagetti med Tomatig Kyckling- och Räksås och Matminnen

Åh, vad jag älskar spagetti! Det är den absolut godaste pastasorten och på en god andraplats kommer makaroner! Nu kommer jag säkert åtminstone få någon kommentar om att makaroner väl nästintill anses som "fulpasta" och att det hellre ska vara avancerade fusili, penne eller farfalle och då allra helst hemmagjord! Men näe, så tycker absolut inte jag och det har säkert att göra lite grann åtminstone med min barndom!

Jag är ju inte så himla gammal, men när jag va liten (eller ja, mindre iallafall) så tror jag inte att det fanns alla de här 300 miljoner pastasorterna att välja mellan utan det var lixom makaroner och spagetti som gällde! Eller, de andra pastasorterna fanns säkert men var så exotiska att de säkert inte hade kommit till mataffärerna i Finspång och om de nu hade det så köpte vi iallafall inte hem dem! Vi åt spagetti och makaroner istället! Inte samtidigt förståss, men spagetti och köttfärssås, makaroner och köttbullar eller korv, makaronilåda eller spagetti med skinksås var vanliga rätter hemma hos oss!

Kryddburken skrev igår (eller kanske i förrgår) om matminnen, personer relaterade till olika maträtter som har bitit sig fast vid oss och som vi minns extra väl! Jag tror nog att alla människor har sådana minnen och att alla förknippar vissa maträtter med särskilda personer! Jag har massa sådana minnen, men ett par av dem är extra starka:

Mamma och hennes Köttfärsås! Det är världens absolut i särklass bästa köttfärssås och det var min absoluta favoriträtt när jag var liten! Det spelar ingen roll om man gör exakt likadant som henne, det blir iallafall inte lika gott som när hon gör den! Något annat som man kan förknippa min mamma med är dessutom hennes nästan maniska grillande så fort temperaturen stiger över sisådär en 7 plusgrader på våren! Då är det grillning exakt varje fredag och lördag och oftast några dagar i veckan också, fram till att det är så kallt att det absolut inte går att stå på balkongen *s* Min mamma lagar världens bästa mat i övrigt också!

Farmors Köttbullar! Här gäller detsamma som med mammas köttfärssås! Det finns ingen som gör det bättre, även om man nu skulle göra exakt likadant! Min farmor är för övrigt en riktigt guldgumma i köket och det finns nog ingen som lagar husmanskost så bra som hon! Ett annat starkt matminne från farmor är även att varje gång jag kom hem till henne och farfar efter handbollsträningen så gräddade hon stora berg av våfflor eller plättar åt mig som jag sen glatt mumsade i mig med sylt och grädde! Det är ingen dålig belöning efter handbollsträningen minsann :)

Sen så är farmor lite grann som tanten i Kryddis inlägg; varenda gång man kommer hem dit så blir hon lite hyper för hon har ju absolut INGENTING att bjuda på... men sen några sekunder senare så har hon dukat fram ungefär 10 olika sorters kakor och bullar, oftast någon typ av tårta, för det mesta någon maträtt och så förståss några smörgåsar för säkerhets skull så att ingen ska behöva gå hungrig därifrån *ler* Sen så springer hon intervallträning mellan köket och oss vid matbordet fast vi säger ungefär 3 miljoner gånger att hon ska sätta sig ner och äta... världens goaste farmor är vad hon är! :)

Farfar har jag nog aldrig faktiskt sett laga någon mat, med undantag för hans obligatoriska havregrynsgröt på morgonen! Däremot har jag ett annat matminne från honom (och det är svårt att glömma bort det för varenda gång vi ses så berättar han om det)! När jag var liten så var vi mycket ute i skogen farfar och jag och när det var svamptider så letade vi trattisar för glatta livet! Eller ja, farfar fick leta och hitta dem, sen fick han peka lite diskret vart de fanns så att det skulle se ut som att det var jag som hade hittat dem och plockat dem ;P! Sen så åt vi alltid rostade mackor med stekta trattkantareller efteråt.... sjukt gott!

Pappas Fiskpinnar med Makaroner och Bearnaisesås!
 Nej, jag har inte skrivit fel *s* Min pappa är bäst på många sätt och vis och han har gjort många tappra försök i köket när inte mamma var hemma! Hans paradrätter är förutom ovanstående; Scans Pyttipanna med stekt ägg, MammaScans Köttbullar och makaroner eller Korv med Bröd! Fast fiskpinnar med makaroner och bearnaisesås är faktiskt inte sååååååååå äckligt *s*

Morfars Stekta Abborre på Knäckebröd! Världens finaste morfar lever inte längre, men här har jag nog mitt starkaste matminne! Morfar och jag fiskade ofta när vi var i deras sommarstuga, oftast abborre! Det bästa som fanns var sedan när morfar och jag rensade fisken tillsammans, stekte och sen åt på knäckebröd... läskigt gott!

Mormors scones: Nybakta till frukost i sommarstugan med smör, ost och marmelad... åh vad jag saknar det! Min mormor är för övrigt en riktig hejare på oxrullader också! Jag har bara ätit det en gång och det var hemma hos henne men fy katten så gott det var :)


Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst och rada upp massa matminnen, men då skulle det nog bli lite långdraget! Jag frågar därför precis som Kryddis gjorde;

Vilka matminnen har du som förknippar med speciella personer?


Orkar ni med ett recept också?
Det här åt jag ikväll och det var så sjukt gott! Men det hade absolut inte blivit lika gott om jag inte hade haft spagetti till utan typ fusili... nä, men makaroner hade nog funkat :)






Pastasås med Kyckling & Räkor
2 port

2 grillade kycklinglår i bitar
100 g räkor (skalad vikt)
½ msk curry
1 gul skivad lök
2 strimlade soltorkade tomater
1 liten burk champinjoner
2 dl krossade tomater (Muttis är godast)
1 dl kokosmjölk
10 körsbärstomater

Fräs kycklingen tillsammans med alla grönsaker och kryddor.
Blanda i tomatkross och sedan kokosmjölken
Tillsätt körsbärstomaterna och räkorna och låt det bli varmt.
Servera med spagetti


Kommentarer
Postat av: Anna

Mycket underhållande och rörande läsning! Jag bugar och tackar för bedömningen av min kokkonst ....... Ditt recept är verkligen lockande för en sån som jag som gillar både kyckling och räkor. Om du kommer hem snart kan jag göra köttfärssås - det känns lite för tidigt med grillen ......

Kommer att delge de övriga vad du skrivit - vilket kommer att uppskattas!

Puss, puss mamma

2010-02-01 @ 19:18:34
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0