Enchiladas med quornfärs och rostad tomat- och paprikasås

Imorse var jag dundermonsterduktig!
Hade ju planerat in mitt långpass till idag eftersom det var enda dagen den här veckan som jag var ledig
(förutom imorgon, men då ska jag ju till Västerås).
När jag vaknade stod regnet som spön i backen och det blåste typ orkan och då blir man ju inte sådär jättesugen på att ge sig ut i skogen och springa i några timmar utan oftast vill man ju helst bara krypa ner under täcket igen
och sova till nästa sommar typ!
MEN, har man bestämt sig så har man!
På med löpardojjorna och regnträningskläderna och iväg ut i spåret!
Satan i gatan vad stolt jag var när jag var färdig med passet som faktiskt blev himla bra trots taskigt underlag och motvind! Var nästan ute i 2,5 timme och jag kan lova att jag unnade mig en riktig dunderfrukost efteråt :)

Ikväll stod det enchiladas med quornfärs och rostad tomat- och paprikasås på menyn!
Tyckte ju att dressingen till pastasalladen häromdagen var så underbart god så jag gjorde i princip likadant nu och använde istället för krossade tomater. Såsen var precis lika god varm och är nog troligtvis något som kommer att ersätta vanlig tomatsås väldans ofta hemma hos mig framöver!
Det ser kanske lite fjuttigt ut på bilden eftersom jag bara gjorde till mig själv och det fick inte plats i någon mindre form. Det ser nog mycket läckrare ut om man gör massor så därför får ni receptet för fyra portioner!


4 port
 8 medelstora tortillabröd
300 g quornfärs (eller vanlig köttfärs om man föredrar det)
1 gul hackad lök
1 mango i små bitar
300 g körsbärstomater i klyftor

1 röd paprika
4 stora kvisstomater
4 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad röd chili
2 msk het mango chutney
2 msk sweet chilisås
½ dl lättcréme fraiche
1 tsk cayennepeppar
1 msk paprikapulver
4 msk philadelphiaost paprika & kryddor

Lägg tomaterna och paprikan på en plåt, pressa över vitlöken och rosta dem i ugnen till skalet på paprikorna är svart och bubbligt. Dra av skalet både på paprikan och tomaterna och mixa tillsammans med övriga ingredienser, förrutom philadelphiaosten till en ganska slät sås.

Fräs quornfärs och lök i en stekpanna.
Rör ned mangon och hälften av paprika- och tomatsåsen och låt det puttra en liten stund.
Såsen får absolut inte vara för rinnig.
Fördela quornfärsröran på tortillabröden, rulla ihop och lägg med skarven nedåt i en ugnsfast form.
Rör ut philadelphiaosten i resterande tomat- och paprikasås och häll detta över rullarna.
Garnera med körsbärstomater i klyftor.
Gratinera i 225 grader i ca 10-15 minuter.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Oj vad duktig du var då! Med sådant väder skulle jag lätt ställa in utan dåligt samvete! Jag älskar enchiladas och dom här lät hur goda som helst!

2008-08-05 @ 20:41:21
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

Hanna: Vet du, dom var faktiskt jättegoda även fast bilden blev himla misslyckad! Philadelphiaost ger en helt annan, mera krämig smak än vanlig riven ost (som jag inte är sådär jätteförtjust i) och den rostade tomat- och paprikasåsen är absolut en ny favorit här! :)

2008-08-05 @ 21:12:46
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: annamaria

Jisses vad det låter gott! Rostad paprika är såååå gott.

2008-08-05 @ 21:31:58
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: carolina

hehe, detta ska jag och en kompis laga imorgon, fast jag åt ju quornfärs idag, så jag fudnerar på att ta kyckling istället! trevligt att du ska besöka min hemstad, hoppas den visar sin bästa sida ;)

2008-08-05 @ 22:03:48
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Anna

annamaria: visst är det! inom en snar framtid ska jag göra rostad paprika- och tomatsoppa, det är UNDERBART gott :)



carolina: kyckling är precis lika gott! :)

2008-08-06 @ 06:27:48
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: carolina

jag bor här nu, och är uppväxt här också :)

2008-08-06 @ 17:55:06
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

Men halloj!! Nu är jag tillbax från 28-timmar-passet... Ledig till fredag! Hur står det till här då? Jisses vad du hinner med kvinna! Nu hatr jag ju massor att läsa ikapp ju! Må så gott och ha en bra kväll!

2008-08-06 @ 19:56:20
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: KarinW

Jag blev mer frestad av maten än din joggingtur! Måste ta mig i kragen men jag vet inte om jag har nån' ha ha duktig är du iaf

2008-08-06 @ 22:00:40
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Vilsan/Sanna

Hej! Läste på min vän carros blogg, att du ska flytta till Västerås och till Haga. D ligger alldeles intill mig.. Hoppas du kommer trivas! Du har i alla fall valt rädd läge för bostad.., nära jobbet och så.

Du verkar vara duktig på det här med att veta hur man ska lägga upp konditionsträning osv. Jag VILL verkligen börja löptröna, mn vill göra det seriöst och även styrketräning. Kanske kan du komma med några tips? Ps.jag hatar att vara nybörjare!!ds. ps2:otrolia biceps du har!! ds

2008-08-06 @ 23:40:23
Postat av: carolina

jamen då blir vi ju grannar ;-) jag bor precis vid sjukhuset, skiljebo heter det :) haga är vackert, letar lägenehet där, min hyra är så hög =(

2008-08-07 @ 00:24:44
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Anna

Kryddburken: Jajamensan, man lever ju för bloggen lixom fniss Oj, 28-timmarspass, det låter häftigt... är inte det lite olagligt eller får ni vara lediga emellan? Skönt att du är ledig nu iallafall!



carolina: I Skiljebo var jag och tittade på en lägenhet, men fastnade för den i Haga istället och du har absolut rätt i att Haga är fint... är säker på att jag kommer att trivas jättebra! :)



Vilsan/Sanna: Åh, en till västeråsbo, vad trevligt! :) Löpning är ngt jag lever för... älskar verkligen att sticka ut tidigt på morgonen och springa runt ute i skogen skratt Styrketräning är jag däremot absolut inget kunnig om.... ävén fast jag nog borde komplettera med lite sånt också skratt Roligt att höra att du vill sätta igång med lite löpning... vi får väl ta en tur till rocklunda när jag har flyttat?! Finaste löparspåren jag någonsin sett! :)



KarinW: Äh, det är väl inte riktigt normalt att springa i 2,5 timmar i ösregn så jag klandrar dig inte för att du inte blev sådär jättefrestad ;P

2008-08-07 @ 05:44:12
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: lina

Låter smarrigt! En fråga bara: klarar du att springa så länge utan frulle i magen? Själv vill jag gärna träna på morgonen, men skulle svimma utan mat i magen.

2008-08-07 @ 20:47:21
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Anna

lina: Det är ju inte sådär jättebra att träna så länge utan att ha ätit först men jag har jättesvårt att springa efter maten... känns som om den hoppar runt i magen lixom! fast jag brukar äta ngt litet innan jag sticker ut, typ lite frukt eller så och så gör jag alltid iordning frukosten innan jag springer, eller typ fixar fruktsalladen iallafall så att jag kan äta direkt när jag kommer hem och har duschat :) och frukosten smakar ju så himla gott när man har sprungit :) men det är så olika från person till person och jag blir himla ofta lite knäppförklarad för att jag springer så tidigt, så långt och utan att käka först skratt

2008-08-07 @ 21:17:02
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Malin

Åh, den där tomat- och paprikasåsen lät jättegod ju! Jag kopierar receptet och lägger i min att göra mapp! Enchiladas var ett tag sedan ju! :)

2008-08-07 @ 21:46:41
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0