Lyxig Torsdagsmiddag: Saffransbulgur Med Grillad Kyckling, Kantareller, Marinerade Tigerräkor och Avokado

Imorse var det dags för månadens mara!
Sen så kan man ju diskutera om mara ska stå för marathon eller mardröm men faktum är att löpningen går himla fint och är fruktansvärt rolig just nu! Det kändes väldigt bra, både under själva träningen och efteråt!
Det är perfekt löpväder också och mina nya skor från Asics verkar ha gjort underverk för mina fötter som jag tidigare knappt kunde gå på efter ett långpass tidigare ;P

Så ikväll var jag absolut tvungen att belöna mig med något extra gott!
Jag gillar ju saffran, tomater, frukt, skaldjur och kyckling som ni säkert har märkt och kantareller är ju verkligen inte fel det heller så det fick bli en blandning av allt det tillsammans med lite bulgur!
Jag kan utan att tveka (och utan att skryta) säga att det smakade UNDERBART!
Dressingen och marinaden på apelsinsaft, mango chutney, sweet chili och honung satte mycket smak
och att låta avokadon bli varm i stekpannan höjer den åtskilliga nivåer och det är ju inte
dåligt med tanke på att den är supergod kall också!
Jag rörde givetvis ihop en liten kesoröra till och det är alltid gott så det tror jag knappt jag behöver skriva ;P





4 portioner

Sallad

2 dl bulgur
3 dl vatten
1 dl pressad apelsinsaft
½ kuvert saffran

1 grillad kyckling i bitar utan ben
200 g kantareller
20 scampi
1 avokado i ganska stora bitar
500 g körsbärstomater i klyftor
1 sharonfrukt i tärningar
1 mango i tärningar
1 apelsin i hinnfria skivor
1 rödlök i skivor
1 påse machesallad eller babyspenat

Dressing & Marinad
1 dl pressad apelsinsaft
½ dl sweet chilisås
2 msk mango chutney
1 msk mangovinäger
½ kuvert saffran

Kesoröra
2 dl naturell keso
2 msk philadelphiaost med smak
½ dl lättcréme fraiche
2 msk mango chutney


Blanda samman kesoröran och dressingen först..
Låt scampi och avokado marinera i hälften av dressingen en stund.

Koka bulguren i apelsin- och saffranvattnet. 
Blanda bulguren med machesalladen/babyspenaten och någon matsked av dressingen och lägg upp den på fyra tallrikar eller ett stort fat.
Stek kantarellerna i smör och lägg dem åt sidan.
Stek sedan scampi och avokado i sin marinad hastigt så att inte scampin blir seg och avokadon allt för mosig.
Blanda ned kantarellerna i scampi- och avokadoblandningen så att svampen tar lite smak av marinaden.
Fördela alla ingredienserna till salladen över bulguren på tallrikarna.
Servera med resten av dressingen och kesoröran!

Kommentarer
Postat av: carolina

passade kantarellerna med smakerna från marinaden? intressant mix iallafall. och tigerräkor är så mumma!

2008-08-21 @ 18:43:37
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

Åhh gud så gott det lät! Här blev det fullkornsmakaroner & köttfärsås ikväll! Himla snyggt du har det i lägenhet förresten! hur hinner ud med allt, måla, fixa, laga mat, dona, blogga, jobba, träna...

2008-08-21 @ 19:36:48
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: lina

Mums vad gott, lyxigt med många ingredienser!!! Har svårt för varm avokado bara, men det är ju bara att ta i den sist!

2008-08-21 @ 19:54:35
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Hanna

Åh vilken härlig blanding!! Det låter hur gott som helst!!

2008-08-21 @ 20:21:23
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

carolina: det blev jättegott!



Kryddburken: Köttfärssås är också jättegott ju!! Särskilt med makaroner för jag är inne i en makaronerperiod just nu förstår du! Spagetti funkar lixom inte ;P Jag hinner inte med allt jag vill göra ju, fast jag hinner med det jag hinner för jag gör grejer hela tiden men egentligen skulle jag helst vilja att dygnet hade minst 12 timmar till :)



Lina: Det var alla grejer jag tycker om i en och samma maträtt typ :) Jag visste inte att varm avokado var gott... jag trodde faktiskt inte det men jag gillade det jättemkt :)



Hanna: Det var det också :)



2008-08-21 @ 21:29:23
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: KarinW

Hjälp vad gott!! Nu framstår min omelett som "kattskit" ha ha! Nu har jag köpt keso och tänkte kolla in vad du gör av den hela tiden.Jag har också asics skor men de står så stilla på hyllan....förstår inte

2008-08-21 @ 22:41:52
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

kära älskade vännen...

Citat "Jag hinner inte med allt jag vill göra ju, fast jag hinner med det jag hinner för jag gör grejer hela"... Aldrig funderat på yoga??, meditation??, avslappning??, relax?? Herregud det låter ju som du är värsta 5-barnsmorsan med tusen järn i elden, heltidasjobbande och med en soffpotatis till man... Vänta med allt sånt där till sen är du snäll! Vill inte förlora dig än! Du måste va rädd om dig!! Hör du de?!! Kram kram from long island...

2008-08-22 @ 22:32:09
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: Anna

Kryddburken: Det är ingen fara för jag tycker ju om att ha mycket att göra ju :) Jag blir skogstokig av att vara rastlös och jag är nog lite sådär hyper av naturen lixom :)Fast jag kan ta det lugnt också ibland, läsa böcker och sånt där fast jag tycker inte att det är så jätteskoj om man inte är superdupertrött efter att ha jobbat massor eller så! Yoga och meditiation funkar inte riktigt för mig.... för jag blir så stressad av det ;P

2008-08-23 @ 06:21:26
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0