Shepherds Pie

Den här helgen är det bara jobb, jobb och jobb som gäller!
Jobbar fredag-måndag, sen ledig på tisdag och på onsdag far jag till Västerås och tar över
lägenheten som jag har köpt!! *Leeeeeer*
Mina föräldrar följer med så vi ska försöka få med oss så mycket grejer som möjligt redan nu så att det inte blir lika mycket vid den "riktiga" flytten!

När man jobbar helhelg så blir det självklart mycket matlådor! Igår kväll blev det en thailändsk kycklingcurry med ris, idag lite rester av broccolipajen utan pajskal och imorgon tänkte jag ta med mig rester från kvällens måltid som faktiskt är en av mina favoriter sedan mammsen lagade den första gången för några år sedan!
Nämligen Shepherd´s Pie!
Tänk att potatismos och köttfärssås passar så bra tillsammans!
I orginalreceptet tror jag inte att man har ngn sorts ost i, men eftersom jag är philadelphianarkoman tycker jag att det är supergott att blanda ned lite philadelphiaost i moset innan man brer det ovanpå köttfärssåsen!
Givetvis funkar det även bra med riven ost!



4 port

Potatismos
1 kg potatis
1 dl lättmjölk
4 msk philadelphiaost med smak alt riven ost
Salt och lite svartpeppar

Koka potatisen mjuk.
Mosa den tillsammans med mjölken och rör ned philadelphiaosten så den smälter.
Krydda med lite salt och nymalen svartpeppar.

Köttfärssås
400 köttfärs
1 gul hackad lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 finhackad röd chilifrukt
1 burk körsbärstomater eller krossade tomater
2 msk lätt créme fraiche
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 liten burk skivade champinjoner
Paprikapulver
Cayennepeppar

Fräs köttfärs, chili, lök och vitlök så att det färsen blir brynt.
Tillsätt champinjonerna och låt dem fräsa med en stund.
Krydda med paprikapulver och cayennepeppar efter smak.
 Häll i burktomaterna, vatten och smula ned buljongtärningen.
Rör ned lättcréme fraiche.
Låt puttra på svag värme så länge du har tid för så att såsen blir riktigt mustig och kryddorna sätter sig.
Såsen ska ska vara ganska fast i konsisten!

Häll köttfärssåsen i en ugnsfast form.
Bred potatismoset ovanpå.
Gör mönster med en gaffel i potatismoset och pudra över lite paprikapulver.
Gratinera i ugnen i ca 15 minuter tills moset har fått en fin färg.
Garnera gärna med körsbärstomater som får vara med i ugnen i 5 minuter.

Kommentarer
Postat av: Molly

tittar in för att önska dig en fortsatt bra helg:)



många goda rätter du har lagat dem senaste dagarna:) shepherd´s pie är väldigt gott:) har dock bara ätit vegetariska varianter:) ha det bra:)

2008-08-02 @ 22:27:19
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Emma

Spännande med philadelphiaos i moset! Det måste jag testa.

2008-08-04 @ 08:29:22
URL: http://newbiecooking.wordpress.com
Postat av: Lisa

ååååååh vad gott! jag älskar kombinationen köttfärssås/potatismos. det här ska jag laga i höst. (gillar inte nypotatis i potatismos)

2008-08-04 @ 10:46:29
URL: http://lisasfyrakvadrat.blogspot.com
Postat av: Anna

Lisa: Näääe usch potatismos på färskpotatis är ju inget gott, men våra affärer här har börjat sälja "gammelpotatis" nu :)

2008-08-04 @ 14:59:31
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0