Auberginelasagne eller Melanzane alla Parmigiana om man vill vara fin i kanten ;P

Häromdagen när jag var och handlade köpte jag världens största aubergine till ett alldeles förnämligt kilopris! Aubergine är en bra grönsak tycker jag även fast den är dunderäcklig att äta rå! Jag tycker allra bäst om aubergine när den befinner sig i en härlig moussaka eller när man grillar den tillsammans med andra grönsaker, men idag gjorde jag något annat, nämligen en trevlig lasagne där aubergineskivor fick leka pastaplattor! :)

Jag tror att den här rätten (eller ja, ungefär den här rätten) heter Melanzane alla Parmigiana om man är i Italien fast jag har ju inte gjort precis som originalreceptet precis utan haft i massa spenat och grejer, så jag antar att den här får heta Auberginelasagne! Vegetariskt blev det för mig men vill du ha köttfärssås istället för bara tomatsås så tror jag inte att det är olagligt! :)



4 portioner

1 stor eller 2 små aubergine
1 msk salt

Skär auberginen i skivor och lägg dem på ett fat. Låt stå i ca 30 minuter så att saltet drar ut vätskan.
Stek skivorna i en stekpanna så att de blir lite mjuka

Grönsaksås
1 burk krossade tomater (helst Mutti)
1 riven morot
1 gul hackad lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk honung
1 msk cayennepeppar
1 msk paprikapulver
1 skivad purjolök
1 burk champinjoner

Fräs löken tillsammans med kryddorna.
Lägg i purjolöken och champinjonerna och låt dem fräsa med en stund.
Tillsätt krossade tomater och lite honung.
Koka ihop

Spenatröra
200 g fryst hackad spenat
En liten burk naturell keso

Tina spenaten och blanda med keson.

Liten ostsås
1 burk créme fraiche
50 g philadelphiaost med smak (t ex paprika & kryddor)
1 dl riven ost

Varva alla rörorna med aubergineskivorna i en ugnsfast form. Börja och avsluta med tomatsås (fast ha gärna lite ostsås överst. Gratinera i ugnen i ca 30 minuter.

Kommentarer
Postat av: Kerstin Sjöberg Axelsson

Ser jättegott ut./Mamma

2008-12-07 @ 18:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0