Färgglad matvetepytt med kycklingkorv och kassler

NU har jag använt mangovinäger i matlagning och satan i gatan vad gott det blev!
Jag gjorde en liten "man-tager-vad-haver"-pytt med matvete, olika färgglada grönsaker och frukter, svamp, kassler och korv och sedan blandade jag ner en dressing med mangovinäger, sweet chili-sås, pressad citron, lite röd currypasta och paprikapulver som satte helt rätt smak! Mangovinäger och sweet chili-såsen stod för sötman, currypastan och paprikakryddan för lite hetta och sedan balanserade citronsaften det hela med lite syrlighet så att det blev en sötstark sås!
Absolut något som jag kommer att prova igen!
Tack Jesper för tipset!
 


4 port

2 dl matvete
1 tsk curry
1 tsk gurkmeja
1 msk flytande margarin
4 dl grönsaksbuljong
3-4 kycklingkorvar alt chorizo eller annan kryddstark korv i skivor
200 g kassler i tärningar
10 färska champinjoner i skivor
1 röd paprika i bitar
1 gul paprika i bitar
1 röd lök i skivor
1 gul lök i skivor
1 röd hackad chilifrukt
1 persika i tärningar
1 mango i tärningar
500 körsbärstomater i klyftor

Dressing:
2 msk mangovinäger
2 msk sweet chili-sås
2 msk pressad citron
1 tsk röd currypasta (gärna het)
1 tsk paprikapulver

Kall röra:
2 dl keso
2 msk lättcréme fraiche
1 msk mango chutney

Börja med att blanda ihop ingredienserna till den kalla röran och ställ den i kylen.
Blanda sedan ihop ingredienserna till dressingen. 

Fräs matvetet, curryn och gurkmejan i lite flytande margarin. Tillsätt sedan grönsaksbuljongen och koka på svag varm i ca 10 minuter. 

Fräs korv, kassler, lök, paprika, chili och svamp i lite matfett. Blanda sedan ned det kokta matvetet och låt det fräsa med en stund. Blanda i tomaterna och frukten och häll över dressingen. Låt dressingen "fräsa in" i pytten lite. 

Servera direkt ur pannan tillsammans med den kalla röran!
 


Kommentarer
Postat av: Filibabba

Verkar jättegott! =)

2008-07-20 @ 11:03:02
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Jesper

Din länk i inlägg3te verkar tyvärr inte funka... Eller s åär det min webläsare som strular, men jag får bara "page load error"...



Gott recept, i alla fall, verkar det som. Jag lagar väldigt lite mat med matvete (senast var nog som tillbehör till kefta med någon röd sås för... .. . flera år sedan...) skäms :-)

2008-07-20 @ 12:04:44
URL: http://krubb.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Ser riktigt gott ut!

2008-07-20 @ 16:14:11
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: Anna

Kryddburken & Filibabba: Det var riktigt gott, absolut ngt jag kommer att testa igen :)



Jesper: Nu funkar länken, jag hade skrivit lite tokigt :S Matvete används rätt ofta i mitt kök! Jag kokar det oftast tillsammans med curry eller saffran och sen har det som bas i sallader mm :)

2008-07-20 @ 17:14:03
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Hanna

Mm... låter jättegott! Härliga färger var det också!

2008-07-20 @ 21:28:01
URL: http://hanneys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0