Grillspett med två olika röror och vitlöksbröd

Lugn dag idag! Var först ute på en morgonpromenix i skogen och plockade lite mer blåbär och smultron.
Sedan kom pappsen hit och hjälpte mig att köra lite skräp till soptippen och därefter lunchade vi på Paus Kök & Café här i Norrköping. De har så att man får plocka ihop sin egen sallad utifrån massa ingredienser vilket är ett koncept jag gillar starkt :) Jag valde kyckling, marinerad scampi, crabfish, keso och fetafyllda chilifrukter. Det mesta var ok, men salladskycklingen smakade vatten, blä!

Ikväll lyxade jag till det lite med grillspett. Innehållet på grillspetten var väl inte jättemärkvärdigt (kassler, scampi och grönsaker) men det var läskigt mumsigt! Det är lite konstigt att mat smakar så himla mycket bättre när det träs upp på pinnar, någon som har en förklaring? Kunde inte bestämma mig vilken röra jag skulle ha till så jag gjorde båda :)
Himla gott tillsammans med vitlöksbröd!


Receptet för 2 personer

Grillspetten
6 st träspett (blötlagda i vatten i ca 1 h)
200 g kassler (eller ngt annat trevligt kött)
Några scampi (behövs ju inte men jag hade några över som var tvungna att bli uppätna och det ser ju lite lyxigt ut)
4 färska champinjoner
1 röd paprika
10 körsbärstomater
1 persika

Marinad
1 vitlöksklyfta
2 msk sweet chilisås
1 tsk honung
1 msk pressad limesaft
1 tsk sambal oelek

Lägg alla ingredienserna i marinaden och låt dem marinera en stund (så lång tid du hinner)
Trä upp dem på spetten och grilla dem på utegrill eller i ugnen (225 grader är lagom) i ca 10-15 minuter (det räcker eftersom kasslern redan är rökt)

Kesoröra med fetaost och mango chutney
1 dl keso naturell
25 g fetaost (mosad)
1 msk mango chutney

Mimosasallad med lite extra sting
1 dl blandad frukt (jag hade sharon, persika, ananas, nektarin och jordgubbar
1 dl lättyoghurt
1 msk philadelphia  vitlök & örter
1 msk sweet chilisås


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0