Min alldeles egna indiska kycklinggratäng!

Det indiska köket är ett av mina absoluta favoriter!
Jag älskar deras användande av kryddor som kanel, kardemumma, saffran o s v och särskilt i kombination med kyckling!

Ikväll gjorde jag en kycklinggratäng med lite indisk touch som verkligen blev hur god som helst!
Jag följde inget recept utan använde bara sådant jag vet hör lite till Indien och som jag tycker smakar gott! :)
Såsen blev jag riktigt stolt över och den kommer jag definitivt att göra igen!
Fast okej, philadelphiaosten kanske inte var sådär jättejätteindisk *fniss*

 
Före garnering


Efter garnering (attans att det blev ett dåligt kort)


4 port

2 dl långkornigt ris
1 gul lök
1 msk smör
1 tsk curry
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk gurkmeja
4 dl vatten


4 grillade kycklinglår i mindre bitar
½ purjolök i strimlor
1 banan i skivor
3/4 mango i tärningar
Körsbärstomater till garnering

1 tomat (urkärnad och hackad)
1/4 mango i pyttesmå bitar
1 tsk curry
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
Pressad saft av en apelsin
4 msk mango chutney
1 ½ dl matlagningsyoghurt
½ dl mjölk
2 msk philadelphiaost

Fräs ris, lök och kryddor i lite smör så att det luktar gott och riset börjar bli lite genomskinligt.
Koka riset färdigt.
Blanda det färdigkokta riset med kycklingen, purjolöken och frukten i en ugnsfast form eller i fyra mindre portionsformar. (vilket jag gjorde)

Fräs den hackade tomaten, mangon och kryddorna i lite smör. Tillsätt apelsinsaften, mango chutney, yoghurt, philadelphiaost och mjölk. Låt koka på mycket svag värme i några minuter.

Häll såsen över riset och kycklingen, garnera med körsbärstomater om du vill och gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter.


Före såsen hälldes på


Såsen

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det indiska köket är ett av mina favoriter också!! Den där gratängen både låter och ser riktigt god ut!

2008-07-22 @ 21:37:15
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Malin

Jag gillar oxå indiskt! Detta ser jättegott ut! Blir sugen!

2008-07-22 @ 22:03:17
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: Anna

Prova den vetja och säg vad ni tyckte! :) Den var superenkel och med ingredienser man ofta har hemma! Eftersom jag använde färdiggrillad kyckling gick det snabbt också :)

2008-07-23 @ 05:12:40
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: lina

Gillar också indiskt!!! Ska absolut testa denna, ser riktigt gott ut!

2008-07-23 @ 09:45:31
URL: http://linalikesmat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0