Saffranskryddad bulgursallad med grillad kyckling, tigerräkor och avokado

Den här salladen är helt underbar trots att den är så enkel att göra! Saffran i mat förhöjer smakupplevelsen massor och det smakar nästan som paella fast kallt och med bulgur :) Man behöver inte marinera kycklingen, tigerräkorna och avokadon och man behöver inte heller steka de två sistnämnda men det smakar mycket mer då och marinaden blir som en extra dressing!


 



4 portioner

2 dl okokt bulgur
4 dl vatten eller buljong
½ g saffran (ett kuvert)
1 tsk gurkmeja

4 grillade kycklingben
16 tigerräkor
1 avokado i stora tärningar

Marinad:
Pressad saft av en apelsin
2 msk sweet chilisås
1 tsk paprikapulver

500 g körsbärstomater i klyftor
1 sharonfrukt i bitar
1 apelsin i hinnfria skivor
1 röd lök i skivor
Machesallad

2 dl keso
3 msk lättcréme fraiche
1 msk mango chutney

Koka bulguren enl anvisningarna på förpackningen men tillsätt saffran och gurkmeja i kokvattnet. Låt bulguren svalna.
Blanda ihop marinaden och marinera kyckling, tigerräkor och avokado i separata burkar i varsin del av marinaden en liten stund. Stek sedan tigerräkorna så att de får lite stekyta. Skruva av värmen och vänd ned avokadon så att den blir varm och lite mosig.

Blanda ihop keso med lättcréme fraiche och mango chuteny

Fördela machesallad på fyra tallrikar. Häll den avsvalnade bulguren över och och fördela sedan övriga ingredienser runt omkring och ovanpå.

Njut!



Kommentarer
Postat av: Lisa

Du gör så mumsiga sallader, hur kommer du på allt?

2008-07-16 @ 22:50:14
URL: http://lisasfyrakvadrat.blogspot.com
Postat av: magda

jag känenr igen lite av det du säger, alla säger ju att man ändå är sjuk som bryr sig om maten. men jag har börjat tycka det är kul att ge min kropp det den behöver. sen så tycker jag inte det är gott längre än de två första tuggorna men det kommer med tiden hoppas jag. och det är alltid bra med att få stöd från folk som klarat skiten då har man motivation och ser att det går. kram

2008-07-17 @ 05:30:04
URL: http://killmissamerica.blogg.se/
Postat av: Anna

Lisa: Tack så mkt :) Dels hämtar jag inspiration från andra recept, men framförallt så brukar jag tänka så att det som är gott ensamt blir nog gott tillsammans med annat som också är gott och så funderar jag på vad för gott jag är sugen på just idag, vilken bas (pasta, ris, bulgur, bröd etc)och vilka tillbehör och så blandar jag ihop det i en sallad :)

2008-07-17 @ 06:57:37
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: magda

svar: tja behöver väl en halvtimma .. så det är väl ganska okej för huvudmål då mellanmålen går snabbare. sen äter jag ändå bestämda tider så jag vet att om jag drar ut på maten så blir det ju bara mindre tid och jobbigare nästa mål..

2008-07-17 @ 09:25:01
URL: http://killmissamerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0