Kinesisk Lövbiffswok

Det var kanske ungefär tre miljoner år sedan som jag åt lövbiff tror jag! Jag kan inte ens komma ihåg att jag har köpt det någon gång sedan jag flyttade hemifrån faktiskt, vilket är lite dumt för efter kyckling tycker jag nog faktiskt att lövbiff är det allra bästa köttet till wok :)

Min favoritkötträtt på kinarestauranger är Wokad Biff med Bambuskott och idag skulle jag försöka hitta på något liknande! Jag vet ärligt talat inte om det blev sådär jättelikt, men det smakade iallafall lite kinesmat över det hela och faktiskt himla gott :) Jag passade på att använda den Kinesiska Fem Kryddors-kryddan från Tojaimport och den gjorde mig absolut inte besviken även om den kanske inte riktigt passade in just här med sin blandning av  bl a kanel och stjärnanis men så tokigt blev faktiskt inte :)



4 port

400 g strimlad lövbiff (eller något annat kött)
1 gul skivad lök
1 skivad purjolök
1 burk strimlade bambuskott
1 burk ananasskivor i mindre bitar
½ dl köttbuljong
 ½ dl ananasspad
3 msk kinesisk soja
1 msk Kinesisk Fem Kryddors-krydda
½-1 msk sambal oelek
1 msk maizenaredning

Börja med att woka köttet väldigt fort.
Ta sedan upp det och woka grönsakerna istället.
Lägg i köttet igen
Blanda samman buljong, ananasspad, soja, krydda och maizena och häll det i woken.
Tillsätt såsen till woken och låt det puttra en liten stund.
Servera med ris eller nudlar

Kommentarer
Postat av: Karin W

Åh vad gott, den där kryddan måste passa helt perfekt!

Grattis till alla Toja kryddorna, lucky you.

Jag har Jamaican jerk kryddan(visst säljer dom den?)och den älskar jag.

Ha en bra vecka!

2008-11-30 @ 20:09:39
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Mamma Mat

Mmmm, vad gott detta verkade.

Hälsningar Mamma Mat

2008-12-04 @ 18:20:26
URL: http://mammamat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0