Levergryta med Kantareller, Äpple & Potatismos

När jag var liten var jag en ganska konstig unge!
Jag tyckte nämligen om sånt där som ungar i vanliga fall inte brukar tycka om så mycket, typ blodpudding, isterband, sill och bruna bönor (fast var för sig alltså... inte tillsammans fast sill och bruna bönor kanske passar ihop ;P) Min absoluta favorit bland "vuxenmaten" var iallafall lever och mammas levergryta!!

Ganska ofta när jag skriver här så hänvisar jag till min mammas kokkonst, t ex hennes köttfärssås, korv stroganoff chili con carne, strömming och andra barndomsmaträtter som jag saknar och försöker återskapa! Min mamma är väl kanske ingen "traditionell bak- och matmamma" som inte gör annat än står i köket, men det finns ändå ingen som lagar godare mat än henne, inte Jamie Oliver, inte Nigella, inte Per Moberg och inte Tina utan min mamma är helt enkel bäst!! :)
Fast farmor vinner nog tävlingen om godaste köttbullarna ;P

Hur som helst, tillbaka till levergrytan!
Mammas levergryta var inget speciell eller konstig på något sätt, utan innhöll ungnötslever, lök, grädde (tror jag) och så åt vi den tillsammans med ris och lingonsylt! I min levergryta som jag gjort idag blandade jag även ner lite kantareller, äpple, soltorkade tomater och purjolök, hade i lite dijonsenap och en skvätt lingonsylt i såsen också och så blev det potatismos till för det var ingen risdag idag :)



4 port

400 g lever (jag använde ungnötslever)
1 skivad gul lök
1 purjolök i skivor
1 burk kantareller eller 200 g färska
4 strimlade soltorkade tomater
1 tärnat rött äpple
Svartpeppar så att det smakar!
1 msk vetemjöl
2 ½ dl matlagningsgrädde
1 msk dijonsenap
1 msk soja
1 msk viltfond
2 msk lingonsylt

Potatismos och lingonsylt till servering!

Bryn levern i smör tillsammans med lök, purjolök och kantareller.
Tillsätt de soltorkade tomaterna, äpplebitarna och låt dem fräsa med en stund.
Krydda med svartpeppar
Pudra över vetemjölet och späd med matlagningsgrädden.
Tillsätt soja och viltfond och låt det puttra en stund.
Rör ned lingonsylten och servera grytan med potatismos och mer lingonsylt!


Kommentarer
Postat av: Hanna

Lever har jag aldrig tyckt om... bortsett från leverpastej! =) Men jag måste erkänna att den här grytan lät väldigt spännande med alla ingrediener. Tror att jag ska tipsa mamma om den ialla fall, hon som gillar lever!

2008-10-29 @ 21:48:09
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Malin

Nej, lever kan jag nog aldrig lära mig att tycka om! Lever och ostron... Hihi... ;)

2008-10-29 @ 22:13:09
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: Anna

Hanna: Nä jag skrev ju att jag var ett konstigt barn *skratt' Fast jag tror grytan går lika bra att göra med lövbiff eller fläskilé och sen resten av ingredienserna :)



Malin: Ostron vet jag inte för det har jag aldrig testat men lever är ju såååååååå gott!!

2008-10-30 @ 07:05:13
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

Hihi!! Ja, du var nog allt annat än vad jag var när ja var liten, lever, bruna bönor, kåldolmar, sill, fisk överhuvudtaget, kunde jag inte med alls... Fisk har jag lärt mig äta lite men inte resten och bara doften av lever eller bruna bönor får mig att må pyton... Värst var det när detta serverades på jobbet då man ibland fick mata... Fy sjutton... Trots att din gryta ser väldigt aptitlig ut så hade jag inte vågat smaka! :-) Jag hade bytt ut levern mot fläskfile´! ;-) haha... Ha en bra dag! Kram

2008-10-30 @ 10:34:02
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0