Saffransrisotto med Lax & Skaldjur

Saffran är ju livsfarligt!!!!
För det första är det ju typ världens godaste krydda så man kan ju äta hur mycket som helst av mat (och bullar) som innehåller den och då finns ju risken att man äter ihjäl sig!!
För det andra så är faktiskt saffran DÖDLIGT i en för hög dos!! Tio gram saffran kan faktiskt döda en vuxen människa eftersom det innehåller järnoxid som är toxiskt i för stora mängder!!
Saffran säljs ju oftast i kuvert som innehåller 0,5 g av kryddan! Om man äter 20 sådana kuvert kan man alltså dö!
Om man bakar lussekatter behövs det ungefär två kuvert till 50 bullar, vilket innebär att man även dör om man äter 500 lussekatter!!
Förstår ni vidden av hur farligt det här är???????
Seriöst borde dom ju utfärda någon slags riksvarning för det inför julen nu risken finns ju lixom att man skulle kunna råka äta så många lussekatter på en gång (särskilt min mormors)! Dessutom är det ju en ganska trevlig (om man nu får säga det) variant på självmord så dom borde nog införa ngn slags maxgräns för hur många kuvert saffran man får köpa per person lixom!

Nae, fy vad hemsk jag är som sitter och pratar om såna här dumheter med död och sånt på en trevlig lördag!
Förlåt förlåt och hoppas alla förstod att jag var ironisk! ;P
Fast att saffran är farligt i för hög dos, det var faktiskt sant!!

Jag har trots faktan ovan inte blivit ett endaste dugg avskräckt från att äta saffran utan har ätit typ världens godaste risotto med det ikväll tillsammans med lax (jag hade över från igår) och massa skaldjur !
Ganska likt receptet från igår men risotton var nog godare :)



4 port

400 g lax
200 g blandade skaldjur
1 avokado i tärningar
1 purjolök
3 strimlade soltorkade tomater
500 g körsbärstomater
En apelsin i hinnfria bitar
En påse färsk bladspenat

Risotton
1 hackad schalottenlök
1 kuvert saffran
1-2 msk olja
4 dl arborioris
8 dl grönsaksbuljong
1 dl vitt pressad apelsinsaft 
4 msk philadelphiaost
½ dl lättcréme fraiche

Koka upp buljong och apelsinsaft och låt det sjuda.
Hacka löken fint och fräs den tillsammans med saffran i olja tills den blir glansig.
Tillsätt 3 dl vätska och låt det koka upp
Sänk värmen, lägg i riset och låt det koka tills vätskan sugits upp.
Häll på mer buljong så att riset täcks, rör om och låt koka.
Späd med mer vätska och rör om allteftersom det kokar in i riset.
Fortsätt på samma sätt i ca 20 minuter tills risotton är lös och lite krämig.
Ta av kastrullen från plattan och blanda ned osten och créme fraiche.

Skär laxen i bitar och stek den snabbt tillsammans med purjolöken och de soltorkade tomaterna.
Tillsätt körsbärstomater, avokado, bladspenat, apelsinbitar och skaldjur och låt det bli varmt lite snabbt.
Blanda ned risotton i pannan eller tvärtom, blanda ned allt i risotton och servera omedelbums!

Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Hej vännen... nu har jag fastnat lite... "träffat världens sööötaste"??? Å så säger du inte mer!! Nu vill jag vet mer!! Har du träffat mannen med stort H?? Kollega? eller nån som sprang förbi dig i spåret?? för du har väl inte haft tid att gå ut å roa dig än? Eller??! ;-) Supernyfiken!! Ha nu en underbar kväll! Snart ska jag titta på Beck på tv4+! En lång kanelbulle-skogs-utflykts-grill-dag tog visst på kraferna... pust

2008-10-04 @ 21:42:06
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Ayla

Men, det är ju sååå gott med saffran :)...tror att jag skulle kunna hitta på ett flertal rätter för veckans alla dagar med just saffran i :) men som sagt...det är ju "farligt" ;).... smaken kan man inte hämta någonannanstans ifrån men färgen och en särdeles nyttig variant är gurkmeja och vad jag vet... totalt ofarlig! men det är klart, det finns INGET som går upp emot de första lussebullarna till lucia :)

2008-10-05 @ 00:03:38
URL: http://veckansmiddag.blogspot.com
Postat av: Anna

Kryddburken: hihihi... jag vet inte än om det är "Han med stort H" för det är ju så väldans nytt ju... men han är supersöt, vi har sjukt mkt gemensamt och verkligen jätteskoj ihop Leeeeer Han är faktiskt en kollega fast jag träffade honom ute förrförra helgen första gången.... och det skulle inte förvånat mig om vi hade träffat i löpspåret för han springer också en del och är himla träningsintresserad överhuvudtaget leeeeeer

Åh, kanelbullsgrillutflykt låter ju supermysigt... ni gör så mkt skojigt i eran familj med ungarna... du är nog en himla bra mamma till dom tror jag!! :) Kramelikram!



Ayla: Jag skulle också kunna äta saffransmat varje dag men det skulle ju bli dyrt så jag använder också gurkmeja om jag ska fuska :) Tycker maten alltid blir godare när den är lite gul :)

2008-10-05 @ 08:07:02
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0