Äntligen Fredag och Då Ska Man Äta Kyckling!

Det vet ju alla att man ska liksom, alltså äta kyckling på fredagar och det är precis vad jag har gjort idag!
Inte vilken kyckling som helst heller utan;

Indiskt Kryddad Yoghurtmarinerad Kyckling med Fruktig Mograbiahsallad & Två Såser!

Jag har aldrig testat att marinera kycklingen i yoghurt förrut men det ska jag absolut göra om för den blev himla mör och fin! Jag gjorde några extra kycklingben när jag ändå höll på som jag nu har fryst in. Perfekt att bara ta fram och tina!
Mograbiah har jag ju testat en gång tidigare och nu vet att jag verkligen gillar det!!
Eftersom jag aldrig kan låta bli skaldjur och keso var jag ju givetvis tvungen att blanda ner lite räkor i salladen och ha lite keso vid sidan om fast jag egentligen bara hade tänkt ha kycklingen och tomatsåsen från början!
Fast det är ingenting jag direkt ångrar för det gjorde bara måltiden ändå godare! :)




4 port

Kycklingen

400-500 g kycklingdelar (jag använde kycklingben)
1 dl matlagningsyoghurt
1 tsk curry
1 tsk kardemumma
1 tsk garam masala
0,5 g saffran
Pressad saft av en apelsin

Blanda samman marinaden och lägg kycklingen i den.
Låt stå i kylskåpet så länge som möjligt, gärna över natten!
Ugnsstek kycklingen i ca 30 minuter tills köttsaften är klar och den fått fin färg.

Fruktig Mograbiahsallad
4 port mograbiah
1 påse bladspenat
1 mango i tärningar
1 persika i tärningar
1 avokado i tärningar
1 apelsin i hinnfria skivor
1 röd skivad lök
500 g körsbärstomater i klyftor
Ev några räkor

Dressing:
Pressad saft av en apelsin
1 msk honung
1 msk mangovinäger

Koka mograbiahn enligt anvisningar.
Blanda ned spenaten i mograbiahn medan den fortfarande är ljummen tillsammans med dressingen.
Låt stå och dra åt sig smakerna en stund.
Blanda i övriga ingredienser

Tomatsås
3 stora hackade jättemogna tomater
1 pressad vitlöksklyfta
1 finhackad gul lök
1 tsk sambal oelek
½ dl vatten
1 tsk honung
2 msk philadelphiaost vitlök
1 msk lättcréme fraiche

Fräs tomathacket tillsammans vitlök, lök och sambal.
Tillsätt vatten och honung och låt det koka samman.
Tillsätt sedan philadelphiaosten och låt den smälta ned.
Rör till sist ned créme fraiche och låt såsen kallna.

Keso- och Sweet Mangoröra
2 dl naturell keso
2 msk lättcréme fraiche
2 msk Sweet Mango Sauce (Ica)

Blanda alla ingredienserna








Kommentarer
Postat av: Molly

vilken härlig middag:) fina färger:)



hoppas att du får en fortsatt bra helg:) take care!

2008-09-20 @ 16:07:12
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Hanna

Åh, så gott det där ser ut! Kyckling marinerad i yoghurt är ju supergott!

2008-09-20 @ 20:01:33
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: lina

Gott att marinera i yoghurt, mums med apelsinsaften i!!!!

2008-09-20 @ 20:21:06
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Anna

Molly: Jag äter med ögonen :)



Hanna: Visst är det!! Särskilt med indisk kryddning! :)



Lina: Apelsinsaften behövdes nog för att det inte skulle bli för mkt kryddsmak :)

2008-09-21 @ 10:00:37
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0