Smörstekt Gnocci med Färsk Svamp, Grönsaker och Balsamvinägerreduktion

Nu är det en väldigt trött liten tös som skriver för vilken dag det har varit på jobbet!!
Först på morgonen var det tre patienter som skulle på dialys exakt samma tid och tio minuter efter skulle två på undersökningar så det blev lite hektiskt med medicinerna och frukost till dem och allt!
Sen fick en av patienterna en väldigt dålig diagnos och då behövde ju hon mkt tröst samtidigt som två av patienterna blev jättedåliga och dom andra patienterna också vill ha uppmärksamhet så då skulle det ha varit ganska bra att klona mig själv.. men det gick ju inte så det fick ta sin lilla tid allting! Typ runt 14.30 hade jag tid att sätta mig ned och få ngt i magen och då hade jag inte ätit sedan frukosten vid 5 imorse så gissa om jag var lite snurrig *skratt*

Men nu är jag hemma iallafall och nu ska jag anstränga mig för att göra så lite som möjligt! Fast om jag ska vara ärlig så är det mycket roligare när det händer mkt på jobbet än när det är jättelugnt :)

Ikväll blev det lite nytestning här, närmlig färsk potatisgnocci som jag aldrig hade provat tidigare!
Det var absolut jättegott så det kommer jag att äta fler gånger!
Jag kokade den först och sedan smörstekte jag den tillsammans med svamp, lite olika lökar, päron, spenat och körsbärstomater och serverade sedan tillsammans med lite ringlad balsamvinägerreduktion över och en keso-phildelphiaröra med soltorkad tomat....
MUMS säger jag bara!





4 port

500 g färsk gnocci
200 g färsk svamp
En påse bladspenat
300 g körsbärstomater i klyftor
2 pressade vitlöksklyftor
½ gul lök skivad
½ röd lök skivad
1 purjolök skivad
2 päron i bitar
Smör till stekning
Svartpeppar

Balsamvinägerreduktion
2 dl balsamvinäger
1 tsk honung

Keso-Philadelphiaröra med Soltorkad Tomat
2 dl naturell keso
50 g philadelphiaost vitlök & örter
3-4 marinerade finstrimlade soltorkade tomater

Koka gnoccin enl anvisningar
Fräs svampen och löken i lite smör.
Tillsätt päronet och låt det fräsa med en stund så det blir lite mjukt.
Rör ned den kokta gnoccin och tomaterna och ha i lite mer smör.
Låt det fräsa lite
Rör ned bladspenaten

Koka ned balsamvinägern och honungen ungefär till hälften och tills den har lite sirapsliknande konsistens.
Lägg upp "gnoccipytten" på tallrikar och ringla lite balsamvinäger över.

Servera tillsammans med keso som blandats med philadelphiaost och finstrimlade marinerade soltorkade tomater!


Kommentarer
Postat av: KarinW

Gnocci skulle jag vilja smaka!

Det där ser kalasgott ut.

De där kryddhyllorna ser smarta ut undra om jag ska skaffa mig såna?

2008-09-25 @ 20:05:47
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag har inte heller testat det! Det bara vattnas i munnen! Slurp!

2008-09-25 @ 20:19:40
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: Anna

Karin: Det var faktiskt riktigt gott så testa vetja! Jag köpte mina i en riktig italiensk affär sådom var extra fina :) Hyllorna köpte jag på ikea!



Malin: Testa :)

2008-09-25 @ 20:34:46
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Lisa

åh alltså, gnocchi är ju typ det godaste! särskilt hemmagjorda, det måste jag göra igen när jag har tre timmar över (;

2008-09-25 @ 21:17:21
URL: http://lisasfyrakvadrat.blogspot.com
Postat av: Sara

Gnocchi är så gott, jag bara älskar det! Och din rätt ser ut att vara hur god som helst!

2008-09-25 @ 21:48:30
URL: http://www.medennypasalt.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Åh herregud vad gott det ser ut!! Gnocchi är GOTT! Har dock aldrig ätit den man köper för det finns typ inte här nere på vår ö.. Så jag har alltid gjort min egen gnocchi! Himla härlig blandning där i stekpannan dessutom! Nu har ju du ställt mig mot väggen vad gäller äggiga ekoligiska frågor, så nu är det min tur! Jag som verkligen inte gillar keso, ge mig en utmaning!!! Ett keso-vänligt, nybörjar-keso-recept för den som inte gillar keso! haha Om du får mig att tycka om keso så är du duktig!! Det SER gott ut och det verkar smart & nyttigt, men jag har aldrig gillat smak el. konistens! Men gör ett försök nu e du snäll! Jag har inte ett enda recept på min blogg där keso ingår! Du får äran att introducera mig nu! Tack och god natt! kram

2008-09-25 @ 23:19:43
URL: http://kryddburken.se
Postat av: carolina

älskar gnocchi, bruakr köpa hem dom so mär fyllda med tomat & mozzarella. jag tycker nog samma som du gällande jobb, att det är roligare när det händer lite. inte kul att ge patienter tråkiga besked dock=/

2008-09-26 @ 06:42:52
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Hanna

Oj oj oj vad gott det där låter!!!

2008-09-26 @ 09:00:09
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

Lisa: Jag skulle också vilja testa att göra egna nån gång, men då måste man ju som sagt ha god tid på sig och inte vara för hungrig när man börjar s



Sara: tackar så mkt :)



Kryddburken: hihihi vad kul att lära nån att äta keso! jag har ju keso till prexis allting så det är lite sådära svårt att välja ut ngt speciellt sådär och som du dessutom skulle gilla men jag gör ett försök! Du får t o m ett alldeles eget inlägg bara för det :)



carolina: vart köper man dom med tomat & mozzarella????? har bara hittat ofyllda färska potatisgnocci men fyllda vill jag absolut pröva!!!



Hanna: det var det också :)

2008-09-26 @ 11:16:20
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0