Supergod Indisk Kycklinggratäng!!

Indisk mat är verkligen min absoluta favoritutländska mat!!!
Jag måste ta reda på om det finns någon indisk restaurang här i Västerås för att äta mat som är lagad av en riktig indier (förhoppningsvis är det ju en sån som har den indiska restaurangen) slår det mesta!!

Min kycklinggratäng blev inte så himla dålig den heller utan jag blev faktiskt jättenöjd och jag kommer absolut att göra den fler gånger!! Jag har gjort en liknande tidigare men jag ändrade på lite saker med kryddningen så jag slänger in ett recept på den här också!! :)



4 port

2 dl långkornigt ris
1 gul lök
1 msk smör
1 tsk curry
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk gurkmeja
4 dl vatten

1 grillad kyckling i bitar
½ purjolök i strimlor
1 burk majs
1 banan i skivor
1 burk ananasskivor i bitar
1 dl riven ost
Körsbärstomater till garnering

1 tomat (urkärnad och hackad)
1 msk chicken vindaloo-krydda (finns ofta att köpa i kryddaffärer)
4 msk mango chutney
1 ½ dl matlagningsyoghurt
½ dl mjölk


Fräs ris, lök och kryddor i lite smör så att det luktar gott och riset börjar bli lite genomskinligt.
Koka riset färdigt.
Blanda det färdigkokta riset med kycklingen, purjolöken och frukten i en ugnsfast form eller i fyra mindre portionsformar. (vilket jag gjorde)

Fräs den hackade tomaten, mangon och kryddan i lite smör. Tillsätt  mango chutney, yoghurt och mjölk. Låt koka på mycket svag värme i några minuter.

Häll såsen över riset och kycklingen, strö över riven ost, garnera med körsbärstomater om du vill och gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter.

Kommentarer
Postat av: KarinW

Som vanligt ser det kanongott ut, jag gillar också Indisk mat. vad gillar du papadums? Ok dom är inte så nyttiga men såååå goda!

2008-09-16 @ 21:50:20
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

GRATTIS GUMMAN!! Du vann!! Chilihouse tävlingen!! Det är du värd!!

2008-09-17 @ 11:27:25
URL: http://kryddburken.se
Postat av: fannie

Oh, ser krämigt och gott ut! :> Älskar också indiskt så detta måste ju nästan provas!

2008-09-17 @ 15:43:44
URL: http://chokladbollen.wordpress.com
Postat av: Anna

KarinW: Jag vet faktiskt inte för jag har aldrig ätit det! Är det typ som naanbröd eller? Vart kan man köpa det??



Kryddburken: weeeee Jag är superglad för jag brukar ju ALDRIG vinna ngt ju och så vann jag typ världens bästa sås leeeer



fannie: det tycker jag!

2008-09-17 @ 18:46:31
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Detta recept måste jag prova, verkar riktigt gott!

2008-09-18 @ 10:08:59
URL: http://sjufens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0