Glassliknande Röra med smak av Blåbär, Äpple och Kanel!

För ett tag sedan hade jag kylskåpsrensning och då blandade jag ihop en himla god glassliknande röra (för det får nog som sagt inte kallas glass när det inte är gjort i glassmaskin) och jag tyckte det var så gott att jag absolut alltid kommer vilja ha det i frysen nu! Det smakar nästan precis som glass och man kan ju smaksätta precis hur man vill ju! Det enda som är lite viktigt att komma ihåg är att man måste komma ihåg att ta fram röran en stund innan servering så att den hinner mjukna lite! :)

Idag smaksatte jag röran med blåbär och äpplebitar som jag hade kokat ihop med lite honung och kanel innan! Glassröran står i frysen nu och ska avnjutas ikväll, men av smaken på smeten att döma blir den supergod!!





Glass för ungefär 4 personer

2 äggvitor
½ dl florsocker
1 stor msk vaniljsocker
1 burk kesella
½ ask philadelhia naturell
½ dl vaniljyoghurt
1 dl blåbär
1 äpple i tärningar
1 msk kanel
1 msk honung

Vispa äggvitorna och sockret till hårt skum.
Blanda samma kesellan, philadelphian och yoghurten.
Vänd ner äggvitorna och blanda ihop allting ORDENTLIGT!!!
Värm äppletärningarna tillsammans med honungen och kanelen (och lite vatten).
Rör ned blåbären och blanda ner allting i glassröran.
Ställ in i frysen i några timmar men ta ut den då och då och rör i den.
Ta fram den ca ½ timme innan servering! :)




Kommentarer
Postat av: Lina

Låter kanongott! Skulle sitta fint nu efter middagen:)

2009-08-07 @ 18:33:38
URL: http://www.matsaklart.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0