Fantastisk Paella!!

Jag har bloggat om paella förut och ni som har läst de inläggen vet att jag är helt tokig i den här spanska rätten!
Jag åt "riktigt" paella i Valencia förra våren och det går inte ens att beskriva hur gott det var med det saffranskryddade riset och alla stora havskräftor och musslor! Det var dessutom så otroligt mycket godare att äta direkt ur pannan så hädanefter gör jag det även när jag gör paella hemma :)

Igår köpte jag tigerräkor (ekologiska förståss) och då passade det ju perfekt med paella idag! Jag slängde även i kyckling, lök, champinjoner, sharonfrukt, tomater och avokado och herrejesus så gott det var!



1 port

½ dl långkornigt ris
1 tsk smör
½ dl vatten
½ dl pressad apelsinsaft
½ kuvert saffran

1 kycklinglår
5 stora räkor
1/2 gul lök i skivor
4 färska champinjoner i skivor
½ hackad tomat
½ liten avokado i tärningar (inte alltför mogen)
10 körsbärstomater
½ sharonfrukt i mindre bitar
1 tsk paellakrydda alt lika delar paprikapulver, gurkmeja, cayennepeppar och vitlökskrydda

Fräs ris och saffran i lite smör tills det luktar gott och riskornen början bli genomskinliga. Tillsätt då vatten och apelsinsaft och koka riset ngt kortare tid än vad som anges på förpackningen (när man steker riset först behöver det inte koka lika länge)

Stek räkorna så att de får lite stekyta och lägg dem åt sidan.
Stek sedan kyckling, lök, champinjoner och den hackade tomaten. Tillsätt avokadon och låt den steka med en liiiiiiiten stund. Krydda med paellakrydda eller ovan nämnda kryddor. Sänk värmen ngt och blanda ned det färdigkokta riset i pannan tillsammans med körsbärstomaterna och frukten. Låt det bli varmt så att frukten och tomaterna mjuknar lite men inte blir mosiga. Rör till sist ned räkorna.

Servera genast och helst direkt ur pannan!

Kommentarer
Postat av: carolina

ja, dom hade fått in jättemånga fina koftor! gillade den rosa också=) jaa, det kan jag absolut göra. jag tror faktiskt att min kompis jobbar där också, om jag inte minns helt fel. undersköterskor som vi är ;)

2009-01-29 @ 20:22:09
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Karin W

Bra tips Anna,det var längesedan jag gjorde paella. Men jag har nog bara kyckling och älgkött i frysen och ekologiska tigerräkor finns det inte här.

Hoppas allt är bra med dig, träning och jobb och hela baletten!

Kram karin

2009-01-29 @ 20:53:42
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Umma

Ojnevojne vad gott det är med paella då den görs med omsorg.

2009-01-29 @ 23:16:08
URL: http://umma.blogg.se/
Postat av: Karin

MUMS! Jag ÄLSKAR skaldjur och just Paella hör faktiskt till en av favoriträtterna. Ska helt klart prova ditt recept framöver. Välkommen in till mig! :)

2009-01-29 @ 23:40:50
URL: http://smakakarin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0