Lövbiffskebab i Pitabröd

Jag måste bara berätta om min hemska dag igår!
Jag skulle jobba kväll och då brukar jag ju alltid springa på morgonen, vilket jag förståss gjorde igår också!
Det var perfekt löpväder (för att vara i januari iallafall) och jag tänkte ta en rätt lång tur eftersom jag vaknade tidigt.
Så jag stack iväg, parkerade bilen vid coop eftersom jag var tvungen att handla lite efteråt, sprang till Rocklunda och tänkte springa en runda där och sen tillbaka igen! Efter typ 3-4 km i spåret halkar jag på världens isfläck, faller handlöst bakåt och landar på svanskotan! Först kändes det inte så mkt och jag kunde fortsätta att springa direkt efter (det gör mkt ondare om man stannar och blir kall). När jag hade sprungit en bra stund och skulle börja springa tillbaka till bilen upptäcker jag att bilnyckeln är borta!!!! Givetvis tappade jag den när jag ramlade och eftersom jag har ALLT i bilen (nycklae till lägenheten, plånbok etc) får jag lite smått hysterisk panik därute i spåret! Dessutom har jag relativt bråttom eftersom jag ska iväg och jobba! Så jag vänder om, springer det fortaste jag orkar hela vägen tillbaka till stället där jag ramlar och som tur är ligger bilnyckeln där!!!! Jag blir hysteriskt glad igen tills jag kommer på hur stressad jag faktiskt är och får i princip sprinta hela vägen till bilen (vilket förmodligen är det jobbigaste jag ngnsin gjort för det var nog iallafall 6-7 km). Det är först när jag kommer hem och börjar slappna av som jag märker hur sjukt himla JÄTTEONT jag faktiskt har i ländryggen och svanskotan!! Då är klockan ganska mycket så jag vågar inte ringa och sjukskriva mig utan åker till jobbet, men väl där brister det! Jag har så ont att jag knappt kan andas! Jag kan inte sluta gråta (och jag är ganska gråttålig i vanliga fall) och vet inte hur jag ska stå, gå eller sitta för att det ska göra som minst ont! Halva läkarkåren, tre sjukgymnaster och en arbetsterapeut + de andra på avdelningen blir engagerade och de är helt bombsäkra på att något har gått sönder i svanskotan! Jag får åka iväg på röntgen och är superrädd hela tiden i väntan på svaret!
MEN  röntgen visade ingen skelettskada!!! Gissa om jag blev lättad!!!!!
Jag blev förståss hemtvingad så igår kväl låg jag mest bara i sängen och idag känns det så himla mycket bättre!
Visserligen blir jag hela tiden ganska påmind om att jag har en svanskota och det är fortfarande rätt svårt att sätta sig ned, men det är ingenting mot hur ont det gjorde igår :)

Igår kväll var jag absolut inte på ngt matlagningshumör utan jag funderade väldigt starkt på hämtmat, men sen kom jag på att jag ju hade trevlig gulaschsoppa som jag ville ha istället :)

Det är väldigt sällan jag köper pizza eller kebab från pizzeria, jag kommer ärligt talat inte ens ihåg när jag gjorde senast.
En anledning till detta är att jag inte tycker att det är så jättegott med pizzeriamat (undantag är kebabpizza och kebabrulle från pizzeria Babylon i Finspång) och sen så har jag dessutom råkat ut för lite magbesvär (läs matförgiftning) i samband med pizzeriamåltider två gånger så jag är faktiskt lite rädd också....

Jag tycker dock om både kebab och pizza men jag vill allra helst göra den själv :)
Ikväll gjorde jag kebab med lövbiff och det var riktigt gott :)
Jag tycker att det är godast att blanda köttet med tomatsåsen istället för att servera den separat, men det kan man ju göra som man vill :)

1 port




75 g strimlad lövbiff
1 tsk kebabkrydda
1 tsk cayennepeppar
½ liten gul skivad lök
½ liten burk champinjoner
½ liten röd paprika
1 dl krossade tomater
½ tsk sambal oelek

Vit sås
½ dl créme fraiche
1 msk philadelphiaost paprika & kryddor
1 msk sweet mango sauce

Sallad och Tomater
Pita- eller tortillabröd

Blanda samman den vita såsen och ställ den kallt.
Fräs kött och grönsaker tillsammans med kryddor.
Tillsätt krossade tomater + sambal oelek och låt det puttra samman en liten stund.
Servera i varma pitabröd med mer grönsaer och den vita såsen.

Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Men herrjösses vilken jädrans historia!? Vilken fighter du är! Jag fattar ingenting!! Springa 6km efter nycklarna och sen tillbaka igen... Dessutom med en illa svanskota... Nä, dra på trissor... Vad har du för motor i dig?? V8:a eller?? Att du överhuvudtaget gick till jobbet sen då? Lilla gumman, nu får du va rädd om dig och vila dig! Inte springa mer när det är halt ute! Absolut inte! Krya på dig massor nu, jag vet hur ont det gör i svanskotan när man slår dit, fy sjutton! Tänker på dig! Massor med kramar!

2009-01-23 @ 20:59:10
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Rebecca

Usch, vad läskigt. Jag cyklade omkull en gång på en lömsk isfläck, och hade ont i nyckelbenen (som jag landade på) i flera månader. Det gäller att vara försiktig. Hoppas smärtan försvinner illa kvickt.

2009-01-24 @ 06:23:20
URL: http://rebeccaskitchen.se
Postat av: Anna

Kryddis: Nä, jag vet.... jag kom på det också efteråt att det var lite dumt att springa igen efter att jag hade ramlat... och att det var lite dumt att gå till jobbet också... men jag blev ju hemskickad nästan på direkten så det kanske inte riktigt räknas som att jag var där ens.. ;P



Hur som helst mår jag mycket mycket mycket bättre nu, testade att springa imorse och det gick så himla bra och gjorde bara lite ont så att det blev ett riktigt långpass trots snöoväder :)



Rebecca: Den där himla isen är läskig som bara den, särskilt nu när det har kommit massa snö och man inte ser isfläckarna :(

2009-01-24 @ 12:04:27
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: lina

Fy, vad läskigt! Men tur i oturen ändå att det inte var värre. Skickar ett gäng kramar!!!

2009-01-24 @ 16:29:20
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Hanna

Men fyy!!! Det där lät inte alls roligt... =( Det som gör så förbannat ont att slå svanskotan, vilken tur att du inte hade fått någon skelettskada!!!

2009-01-24 @ 18:06:02
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Arandur

Bra blogg :)

Jättebra mat tips, ser jätte gott ut.

Ska vi följa varandras blogg?

2009-01-24 @ 19:42:47
URL: http://arandur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0