Äpplekorv med Potatismos

Satan i gatan så länge sedan det var jag åt falukorv!

Sist tror jag nog att det var med stuvade makaroner - en sån där kär barndomsrätt som lixom aldrig är fel! Någonting som också är en barndomsrätt och dom heller aldrig är fel är falukorv i ugnen med potatismos! Mamma brukar oftast göra det med en hel ring falukorv som hon gjorde skåror i och sedan fyllde med lök, äpple och senap och det var verkligen supergott tillsammans med hennes hemmagjorda potatismos! Idag har jag nästan gjort samma maträtt, åtminstone var det falukorv, äpplen och senap inblandat i det hela :) Jag stekte dock falukorven (eftersom falukorv är godast stekt eller rå) och sedan varvade jag korven med äppleskivor, färskost, senap och tomater i en liten portionsform! Potatismoset till var dock obligatoriskt och det ändrade jag inte ett endaste dugg på :)


Gratängen (fast här syns ju inte korven ;P)


På tallriken (och här syns korven)

2 port

200 g falukorv i skivor
½ äpple i tunna skivor
2 msk senap
2 msk färskost (t ex Philadelphia Vitlök & Örter)
200 g körsbärstomater
½ dl riven ost

Stek först falukorven i smör om du känner för det.
Varva sedan korven med äppleskivor, senap, färskost och tomater i två portionsformar eller en större form.
Strö över den rivna osten och gratinera i ugnen i ca 10 minuter tills osten smält.
Servera med potatismos eller något annat gott.


Kommentarer
Postat av: lina

Falukorv är gott, speciellt när man "piffar" till den lite precis som du gjort!!!

2009-03-03 @ 20:01:52
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Hi hi! Ja falukorv har jag nog inte sett här innan!

Det ser verkligen supersmarrigt ut det du har lagat!! Och kärbärstomater är där! :-D må så gott och hoppas allt e bra med dig! Här är det bara bra, förutom lill-tjejjen som har vinterkräksjukan i två dar men mår nu mycket bättre igen!

2009-03-03 @ 20:03:52
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Malin

Det ser jättegott ut!

2009-03-03 @ 21:04:54
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: ALICIA - shopping & foto

hade sett gott ut om det inte var för korven :)

2009-03-03 @ 21:22:10
URL: http://aliciaeriksson.blogg.se/
Postat av: Emma

Mums detta såg gott ut, får man kanske testa någon dag.. dock inte inom en snar framtid för vi åt ugnsstekt falukorv och potatismos igår :)

2009-03-03 @ 22:56:59
URL: http://emmalajnens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0