Långkokt Köttgryta med Bönor

Under vinterhalvåret är vi många som blir sugna på mustiga grytor och soppor! Jag tycker också att den här tiden på året ger betydligt större utrymme för långkok eftersom man vistas inomhus mycket mer.  När jag kom över en bit högrev hyperbilligt på Maxi föll därför valet ganska snabbt på en mustig köttgryta med grönsaker och bönor som skulle få koka länge länge länge! Annika som har SMASKENS gjorde en köttgryta med bönor som hon lät bli färdig i ugnen på låg värme under en hel dag och detta ville jag absolut också testa!

Grytan blev verkligen god! Mustig smak av rödvinet och sedan lite hetta från chilin!
Jag valde att bara servera bröd till grytan men självklart passar det även med ris, potatis eller pasta!




4 port

500 g nötkött i lite större tärningar (t ex högrev)
1 påse steklökar (halverade)
1 pressad vitlöksklyfta
1 hackad chili
200 g färska champinjoner
2 morötter i bitar
4 strimlade soltorkade tomater
1 burk hela tomater
1 burk vita bönor
1 burk majs
1 dl rödvin
1 dl vatten
1 msk honung
2 msk pressad citronsaft
1 msk paprikapulver
1 msk torkad timjan
1 msk oregano
1 msk basilika
1-2 msk maizenaredning

Bröd till servering

Bryn köttbitarna snabbt i smör och ta sedan upp dem.
Fräs sedan alla grönsakerna.
Tillsätt krossade tomater, bönor, rödvin, vatten, honung, citronsaft och kryddor.
Lägg i köttet i grytan och ställ i den i ugnen i ca 80-90 grader i ungefär 7-8 timmar.
Häll ev på lite mer vätska när du sedan tar ut grytan alt  red av med maizeraredningen och låt grytan tjockna till sig om den istället är för rinnig enligt din smak.
Värm upp den på spisen
Servera med bröd och gärna en klick matlagningsyoghurt.


Kommentarer
Postat av: carolina

jag såg också högreven, men valde de thaikryddade grytbitara för 39:-/kg bredvid, smarr! får göra en värmande gryta av dem =)

2009-11-20 @ 22:07:18
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Karin

Men det där låter super att laga av mitt älgkött, tack för tipset Anna! Hoppas allt är bra med dig i höstrusket men i morgon får vi visst solsken!

Kram Karin

2009-11-20 @ 23:33:54
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0